Annonce
"Sidste år fik danske medier 1,3 milliarder besøgende til deres hjemmesider fra Facebook uden det kostede dem noget", skriver Facebook i dette svar til Jysk Fynske Mediers administrerende direktør, Jesper Rosener, som også er formand for Danske Medier. Foto: Josh Edelson/AFP
Danmark

Replik fra Facebook: Samtalerne på Facebook handler ikke om nyheder


Debat: I forrige uge annoncerede Facebook et digitalt omstillingsprogram for lokale medier. Idéen er, at vi, sammen med dygtige folk fra succesfulde mediehuse, hjælper pressede lokalmedier med at gøre nye, innovative idéer til virkelighed, så de bedre kan klare sig i et internetbaseret nyhedsmarked. Alle er enige om at bekæmpe nyhedsørkener - store områder, hvor der sjældent er journalister til stede til at holde lokalpolitikerne til ansvar. Vores initiativ er et blandt flere.

Jysk Fynske Medier har efterfølgende lanceret et andet initiativ, der også ser spændende ud. Det er godt, for jo flere kræfter, der bliver lagt, des større sandsynlighed for at det lykkes. Det, der er uenighed om, er, hvilken rolle Facebook spiller i den forbindelse.

I sidste uge var Jesper Rosener, formand for Danske Medier og direktør for Jysk Fynske Medier, ude at sige, at “25 procent af det, folk har dialog om på Facebook, har sit udgangspunkt i redigerede medier”. Det er ikke korrekt, men den bagvedliggende diskussion om forholdet mellem medierne og Facebook er der ikke noget i vejen med.

Det er rigtigt, at Facebook spiller en væsentlig rolle for medierne i Danmark, men det handler om gratis distribution og ikke om samtaler på platformen. Sidste år fik danske medier 1,3 milliarder besøgende til deres hjemmesider fra Facebook, uden det kostede dem noget. Så meget trafik er i runde tal lige så mange penge værd som den mediestøtte, staten udbetalte til samme medier i samme periode.


Der er grobund for konstruktive partnerskaber mellem os og nyhedsmedierne.

Fra debatindlægget


I forhold til samtalerne om indholdet, er det reelle billede noget mere afdæmpet. Analysen, Rosener refererer til, har nemlig ikke medtaget indhold fra venner og grupper, som er de to kategorier, folk ser langt mest indhold fra. Så selv om medierne samlet får flest likes og kommentarer blandt de sider, der udgør resten, hører det med til regnestykket, at de også har lavet flere opslag end alle andre sider tilsammen.

Ser man på antallet af reaktioner pr. opslag, er indhold fra medierne faktisk det, der driver næstmindst engagement og dialog. Samtidig viser tallene, at det er lokale fodboldturneringer, mommybloggerne og kendtes makrelmadder, der fremkalder flest reaktioner. Til trods for de mange opslag ser den gennemsnitlige bruger ikke meget nyhedsstof på Facebook: Faktisk indeholder mindre end fire procent af alt det indhold, folk ser på Facebook, links til nyhedsstof.

Folk logger da heller ikke på Facebook for at diskutere nyhedsstof, men for at have samtaler med ligesindede om emner i øjenhøjde: Gode råd om en høne med læggenød, et referat af ungernes dag fra børnehaven og en anbefaling til en nissejagt i den lokale skov ved juletid. Nære ting med relevans for hverdagen, som der ikke var nogen god og bred platform for før sociale medier.

Alt i alt er det medierne, der vinder mest ved, at der er nyheder på Facebook. Tallene viser heldigvis også, at der er grobund for konstruktive partnerskaber mellem os og nyhedsmedierne, som især nærdemokratiet i de små byer kan vinde på.

Vi ser klart, at vi har en rolle at spille i kampen mod nyhedsørkener. Det er netop derfor, vi har lanceret et digitalt omstillingsprogram, og derfor vi har et samarbejde med Nordisk Journalistcenter om at sponsorere et nyt kursus om digital innovation. Der er ingen tvivl om, at internettet har gjort det svært at være en annoncefinansieret ugeavis, men der er heldigvis gode eksempler på, at det ikke kun er store hovedstadsmedier, der kan klare sig godt i den digitale virkelighed.

Det er vigtigt for os alle, at medierne er i stand til at omstille sig og fortsat levere kvalitetsjournalistik, selv om internettet har ændret rammerne. Vi tror på, at vi kan bidrage særligt med at brede mulighederne for at arbejde med den digitale udvikling ud til flere.

Forsiden netop nu
Danmark

Nu vil kommuner gribe ind overfor Forsvarets forureninger

Podcasts

Lyt: Florin overlever ved at sælge hjemløse-aviser: - Min eneste drøm er, at mine børn får et bedre liv

Indland

Husk det nu - i dag vender mundbindet tilbage: Sådan er reglerne

Podcasts

Lyt: Døden ville ikke give slip, men 69-årige Bodil klagede aldrig

Danmark

Se Danmark: De blå Kugler hopper i vandet året rundt

Danmark For abonnenter

Efter årtiers kamp: Kina vinder kamp mod dræbermyg

Kultur

- Når jeg er på Damhusengen og lukker mine øjne, så møder jeg min afdøde far

2. december er det to år siden, at Jesper B. Korndals far, Boye Korndal, døde.

Danmark For abonnenter

Flere lande siger nej: Kaniner skal ikke længere lide for skønheden

Dyrevelfærd: I EU blev det fuldstændig forbudt at bruge forsøgsdyr på ingredienser til kosmetik i 2013. Det er dog ikke tilfældet i resten af verden.

Indland

Dokumentar: TV 2-vært tilbudt fast job hvis hun ville have sex

Den mangeårige TV 2-vært Janni Pedersen er en af de kvinder, der optræder med sin historie om uønskede seksuelle tilnærmelser i en dokumentar om en usund kultur med seksuelle undertoner på tv-stationen.

Danmark

Forsvaret undlod at dele viden om forureninger med tilsyn: - Det er uetisk og uansvarligt

Danmark

Eksperter giver kras kritik af Meta: 'Det er på tide at regulere dem'

Danmark

Skoleleder om mulig Omikron-variant: Der er så mange ansatte, der skal testes, at vi ikke kan tage imod elever

Danmark

Populært at pode: - Vi bliver lagt ned med ansøgninger

Indland

SSI: To i Danmark er bekræftet smittet med ny coronavariant

Erhverv

Rekordmange butikker forventer stigende salgspriser

Kultur

Sonja Oppenhagen: - Kunst er lige så vigtigt som den vitaminpille, man skal have hver morgen

Debat For abonnenter

Meningsmager Christian Have: Vi skal løse kommunikationskrisen, før vi kan løse klimakrisen