Annonce
Danmark

Nu skal pædagoguddannelsen evalueres

Annonce

Pædagoguddannelsen har en vigtig samfundsopgave med at uddanne pædagoger til et mangefold af velfærdsopgaver af pædagogisk karakter.

Hvis uddannelseskvaliteten skal sikres, kræver det en ærlig belysning af, hvad der er den nuværende uddannelses hovedudfordringer. Det er helt på sin plads, at spørgsmål om studieintensitet, frafald og tid til feedback fylder i debatten omkring en uddannelse med så massiv politisk bevågenhed, som pædagoguddannelsen har.

Men set fra et underviserperspektiv kunne jeg ønske, at de mere kvalitative parametre kunne få plads. Her tænker jeg for eksempel på uddannelsens betingelser, relationsarbejdet mellem underviser og studerende, didaktikken og alt det, vi putter i uddannelserne.

Tommy Dalegaard Madsen

Evalueringen af pædagoguddannelsen skydes nu i gang. Det er en kærkommen lejlighed til at evaluere det kludetæppe af politiske interesser, som har formet den nuværende pædagoguddannelse. Et kludetæppe, der resulterede i, at fag blev afskaffet til fordel for moduler, at progressionen måtte vige pladsen til fordel for fleksibilitet, og at tæt samarbejde og besøg hos praktikstederne blev afløst af skypesamtaler.

Derfor er det opløftende, at vi har en regering, og i særdeleshed en uddannelses- og forskningsminister, som engagerer sig direkte i pædagoguddannelsen. Ministeren har fx været med pædagogstuderende i praktik for at se, hvad studerende mødes med af uddannelsesfordringer. Når det er sagt, er en grundig evaluering af uddannelsen nødvendig. Den forrige reform af uddannelsen blev stykket sammen af tilfældige tematikker som udslag af forligskredsens behov for særskilt politiske aftryk. Som undervisere støder vi i det daglige på forhold, som udfordrer læringsrummet for pædagogfagligheden. Et eksempel er placeringen af praktikperioderne, hvor mange pædagogstuderende er i praktik, mens børn og faste personale holder ferie.

Et andet eksempel er uddannelsens opdeling i kompetencemålsfokuserede moduler uden fag at støtte sig til. Erfaringerne tyder på, at det er blevet sværere at udvikle fagprofessionelle kompetencer hos de pædagogstuderende. Det betyder også, at underviserne i ringere grad kan forbedre fagligheden omkring kerneområder i deres fag. Det er ikke gunstigt for en uddannelse, som alle er enige om skal fagligt oprustes.

Det er afgørende, hvis man skal i mål med sine politiske ambitioner om en styrket pædagogisk profession, at studerende, undervisere, arbejdsgivere og de relevante fagforeninger nu inddrages i det videre arbejde med evalueringen. Vi må stå sammen om at styrke uddannelsen og gøre det endnu mere attraktivt at søge ind på pædagoguddannelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Danmark For abonnenter

Mundbind blev en guldgrube for iværksætter-duo: Omsatte pludselig for fem millioner

Danmark For abonnenter

Statens hjælpepakker var ikke nok: Sherlyns livsværk blev et af coronakrisens ofre

Annonce