Annonce
Danmark

Blyfascister og oliesvin

Annonce

Det var lettere at skælde ud på bilisterne i gamle dage. Dengang var der ingen tvivl om, at de allesammen var blyfascister og oliesvin og hovedansvarlige for forureningen i hele verden. Det var i hvert fald det indtryk, jeg fik, når jeg sad foran fjerneren og sang med på Poul Kjøllers ”Jeg er så glad for min cykel” med linjen: ”… en cykel larmer ikke og bruger nul benzin, en cykel oser ikke som andre oliesvin”.

Men i denne uge kom det så frem, at det er helt utroligt svært at skrue ned for bilernes forurening. Den såkaldte Eldrup-kommission har ellers arbejdet i to år for at finde en løsning på at nå ambitionen om at få en million el-biler ud at køre på de danske veje i 2030.

Det var godt nok så mange regler knyttet til opgaven, at man kunne tvivle på, om den overhovedet kunne løses. For eksempel måtte omlægningen af bilafgifterne ikke koste staten penge. Den måtte ikke føre til mindre vækst. Og den måtte ikke skabe mere ulighed.

"Mission impossible" blev projektet da også ret hurtigt døbt.

Men et svar kom der alligevel i mandags. Oven i købet med fire løsninger; to der ikke var grønne nok, én der var for dyr og så én der måske kan bruges. Men om det vil hjælpe klimaet væsentligt er tvivlsomt. Jyllands-Posten skriver for eksempel: ”Selv hvis politikerne vælger den mest vidtgående omlægning, som kommissionen har skitseret, vil det højst mindske Danmarks udledning af drivhusgasser med 1,5 tons i 2030. Det svarer til otte procent af det klimamål, som Folketinget har sat”.

Der er med andre ord lang vej i mål. Samtidig er der alvorlig bekymring for, at dyrere biler vil gøre det vanskeligt at få et liv til at fungere i landets tyndt befolkede egne. For eksempel sagde Thisteds borgmester Ulla Vestergaard (S) til Berlingske: ”Vi har ikke bybusser efter klokken 17 i hverdagene og efter klokken 12 om lørdagen. Så det betyder altså, at man er nødt til at have en eller to biler for at passe sit arbejde eller komme rundt”.


Der er med andre ord lang vej i mål. Samtidig er der alvorlig bekymring for, at dyrere biler vil gøre det vanskeligt at få et liv til at fungere i landets tyndt befolkede egne.


Og netop her støder klimaambitionerne sammen med de praktiske forhold. Men der er også en anden grund til, at forståelsen for oliesvin og blyfascister måske er blevet lidt større end , da jeg skrålede med på "Jeg er så glad for min cykel".

I den mest vidtgående model fra Eldrup-kommissionen vil benzinpriserne stige, registreringsafgiften bliver sat op og der vil komme en vejafgift på 1000 kroner om året. Det vil skaffe én million grønne biler på vejene i 2030. Men samtidig vil det årligt blive 6900 kroner dyrere at eje en benzindrevet Nissan Quashqai. Sådan én har jeg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Kultur

Vestkystens glemte kunstnerkoloni

Danmark

Plantekød og pølsesnak

Annonce