Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Avisen Danmark i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Danmarks største fiskerfartøj S349 Gitte Henning, ejet af Henning Kjeldsen, i Skagen Havn , mandag 9. juli 2018.

Velkommen om bord

Man skal kunne en hel del mere end at trække fisk op af vandet for at blive milliardær på fiskeri i Danmark. Og det kan kvotekongen Henning Kjeldsen. Få historien i Dagens Danmark
Så er vi for alvor kommet i gang med nyhedsbrevet Dagens Danmark. Du får det hver dag i din mail-boks klokken 18, hvis du tilmelder dig nederst på siden eller går ind på avisendanmark.dk. Hver dag får du fire af døgnets mest centrale historier, så du ikke behøver at bladre gennem tykke aviser eller følge med på nyhedssites fra morgen til aften for at være godt orienteret. I dag får du for eksempel historien om, at den stenrige fisker-milliardær Henning Kjeldsen fra Thyborøn er indblandet i en sag om snyd med EU-midler og danske skattekroner. Keldsen er i forvejen kendt for at være en landets rigeste mænd og skulle i en opgørelse fra 2019 være god for 1,6 milliarder kroner, som er tjent på fiskeri. Denne gang er et af Kjeldsens mange selskaber i søgelyset for at snyde sig til at få udbetalt miljø-støtte til kæmpekuttere, der allerede var blevet solgt. Du får også historien om, hvorfor Mette Frederiksen er udvalgt til at være med på det særlige klima-topmøde, som USAs præsiden Joe Biden har inviteret til. Her kommer den danske statsminister i selskab med blandt andre Vladimir Putin, Angela Merkel, Erdogon fra Tyrkiet - og selvfølgelig Joe Biden. Vi fortæller om skilsmissen i toppen af sko-virkskomheden ECCO. Ægteparret, Hanni Toosbuy Kasprzak og Dieter Kasprzak der i årtier har arbejdet sammen om at udbygge en af Danmarks mest succesfulde virksomheder, er gået fra hinanden. Og endelig får du erhvervsredaktør Jens Bertelsens vurdering af, hvad det betyder, at et containerskib ligger på tværs i Suez-kanalen – det kan nemlig betyde noget for, hvad der bliver mangel på i danske butikker.
Billede af Peter Rasmussen
Billede af skribentens underskrift Peter Rasmussen Chefredaktør

Få Dagens Danmark læst op her

Det er ubegribeligt så mange penge, der kan være i at være fisker. Avisen Danmarks undersøgende redaktion afslører i dag fisker-milliardæren Henning Kjeldsen i ny sag om at bøje reglerne.
Danmarks største fiskerfartøj S349 Gitte Henning, ejet af storfiskeren Henning Kjeldsen, i Skagen Havn. Arkivfoto: Henning Bagger

Stenrig kvotekonge i ny sag: Selskaber tiltalt for snyd med miljøkroner

Han er stenrig, men er alligevel mistænkt for at bøje reglerne for meget. Storfiskeren Henning Kjeldsen er allerede kendt som hovedperson i kvotekongesagen, hvor han er tiltalt for at have svindlet sig til langt flere fiskekvoter, end loven tillader. En sag der kan koste ham en halv milliard. Nu kan Avisen Danmark afsløre, at han også er involveret i en sag om anklager om snyd med offentlige støttekroner. Denne gang er et af hans mange selskaber i søgelyset for at snyde sig til penge fra både EU og den danske statskasse, når de har søgt om at få udbetalt støtte til trawlere, der allerede var blevet solgt. Derfor skal kvotekongen snart i retten, hvor Bagmandspolitiet vil have hans selskab straffet.

Han er kendt som ”Kvotekongen”, der anklages for så omfattende fusk med fiskekvoter, at han skal betale over en halv milliard kroner tilbage til statskassen, hvis han bliver dømt. Nu anklages han også for at have indkasseret offentlig støtte til renovering af skibe, selv om de allerede var solgt.

Retssag: Storfiskeren Henning Kjeldsen – i offentligheden ofte omtalt som Danmarks kvotekonge - er landets absolut rigeste fisker. Manden fra Skagen har opbygget et fiskeimperium og hevet så mange millioner i sine lommer, at han i årevis har været blandt de 100 rigeste danskere. Men politiet og andre myndigheder mener, at store dele af fiskerens formue bygger på svindel og bedrag.

Avisen Danmark kan nu afsløre nye anklager om snyd med offentlige støttekroner. Denne gang er et af hans mange selskaber i søgelyset for at snyde sig til penge fra både EU og den danske statskasse. Det viser et hidtil ukendt anklageskrift fra Bagmandspolitiet, som Avisen Danmark har fået aktindsigt i. De nye anklager er rejst i begyndelsen af februar.

Vil du høre hele historien om Henning Kjeldsen? Så tryk her:

 

Mangemillionæren er allerede hovedperson i en stor retssag om massiv fusk i fiskeriet. Her er han anklaget for gennem snyd med fiskekvoter på ulovlig vis at fiske meget mere, end han må. Svindlen er ifølge anklagemyndigheden så omfangsrig, at Henning Kjeldsen risikerer, at staten konfiskerer en kvart milliard kroner, og tildeler ham en bøde i samme størrelsesorden. Altså en samlet straf på mere end en halv milliard kroner. Samtidig forsøger anklagemyndigheden at udelukke ham fra dansk fiskeri.


Henning Kjeldsens selskab Gitte Henning Konsum A/S har ifølge Bagmandspolitiet brudt loven ved at afgive “urigtige eller vildledende oplysninger” eller “fortiet oplysninger”, da de i 2016 fik udbetalt penge til at renovere to trawlere. I strid med reglerne har Henning Kjeldsens selskab ifølge anklageskriftet modtaget støtte til renoveringer på skibe, der allerede var blevet solgt videre.

Fra artiklen


Men Henning Kjeldsens opgør med myndighederne stopper ikke med kvotekongesagen. Den nye sag handler om støttekroner, der blandt andet skulle gavne miljøet og fiskernes konkurrencedygtighed, men hvor reglerne ifølge Anklagemyndigheden er blevet bøjet så meget, at kvotekongens selskab trækkes for retten af Bagmandspolitiet.

Alvorlige sager

De nye anklager mod Kjeldsen udløber af flere skandalesager, som vakte genklang langt inde på Christiansborgs mest magtfulde kontorer. I 2018 kom Rigsrevisionen med en sønderlemmende kritik af Fiskeristyrelsens evne til at holde øje med, om fiskerne overholdt reglerne for de mange millioner kroners tilskud, som erhvervet modtager. Konklusionen var, at kontrollen med fiskerne var så mangelfuld, at det “kunne indikere ulovligheder”.

I juli 2014 stillede Henning Kjeldsen op til et sjældent interview og fotoserie med Berlingske. Siden er der rejst flere tiltaler mod storfiskeren og nu også et af hans selskaber.

Kort efter blev fem mulige svindelsager anmeldt til politiet. Daværende fiskeriminister, Eva Kjer Hansen (V), understregede dengang, at politianmeldelserne "vidnede om alvoren" af problemerne i Fiskeristyrelsen. Enhedslistens Peder Hvelplund mente, at "nogle fiskere har tilranet sig store millionbeløb ved svig og stråmandsvirksomhed, godt hjulpet på vej af en uduelig forvaltning."

Sammenfald med kvotekongesagen

I dag - knap tre år senere - er tre selskaber nu tiltalt for at få udbetalt EU-midler og danske skattekroner. Et af selskaberne er Henning Kjeldsens eget, men de to andre trækker også tråde til den store kvotekongesag, hvor Henning Kjeldsen er tiltalt.

Henning Kjeldsens selskab Gitte Henning Konsum A/S har ifølge Bagmandspolitiet brudt loven ved at afgive "urigtige eller vildledende oplysninger" eller "fortiet oplysninger", da det i 2016 fik udbetalt penge til at renovere to trawlere. I strid med reglerne har Henning Kjeldsens selskab ifølge anklageskriftet modtaget støtte til renoveringer på skibe, der allerede var blevet solgt videre.

Lovgivningen kræver, at en fisker skal oplyse, hvis fiskeren sælger et skib, som er blevet moderniseret via penge fra EU-kassen eller den danske statskasse. Men det undlod Henning Kjeldsens firma at gøre i to tilfælde, og derfor kræver bagmandspolitiet nu kvotekongens selskab straffet.

Da efterforskningen begyndte, vurderede Fiskeristyrelsen – der altså også selv blev beskyldt for inkompetent kontrol – at der var svindlet for mindst seks millioner kroner. Avisen Danmark har bedt de økonomiske efterforskere hos Bagmandspolitiet svare på, hvor omfattende anklagerne om millionsvindel nu er, men det ønsker man indtil videre ikke at oplyse.


Reglerne på dette område er ret simple. Der er en række oplysninger, som man skal videregive til Fiskeristyrelsen, som forudsætning for at få udbetalt støttekroner. Gør man ikke dette, opfylder man ikke betingelserne for udbetalingen.

Jesper Raakjær, professor i fiskeriforvaltning, Aalborg Universitet


De to andre selskaber, som også er tiltalt for snyd med støttekroner, tilhører på papiret ikke Henning Kjeldsen. Men dykker man ned i ejerforholdene, kan man se, at de begge indgår i den store kvotekongesag, hvor Henning Kjeldsen er anklaget for at indsætte stråmænd i en række virksomheder for at tiltuske sig større andele af det danske fiskemarked, end hvad loven tillader. En sag, hvor Henning Kjeldsen har erklæret sig uskyldig.

Jesper Raakjær er professor i fiskeriforvaltning. Han har gennemgået anklagerne mod de tre selskaber. Han understreger, at anklageskriftet kun belyser sagen fra anklagerens synspunkt, men kalder sagerne ukomplicerede.

- Reglerne på dette område er ret simple. Der er en række oplysninger, som man skal videregive til Fiskeristyrelsen som forudsætning for at få udbetalt støttekroner. Gør man ikke det, opfylder man ikke betingelserne for udbetalingen og mødes derfor med krav om tilbagebetaling, siger Jesper Raakjær.

Bøde og erstatning

Der ventes dom i sagen om anklager for snyd med fiskekvoter mod Henning Kjeldsen – altså den sag, hvor fiskeren risikerer at miste omkring en halv milliard kroner – i maj eller juni.

I den hidtil ukendte sag om mulig snyd med tilskud til fiskerbåde, der var solgt og altså ikke havde ret til tilskud, vurderer Bagmandspolitiet, at en dom vil give bødestraf samt krav om at betale million-tilskuddene tilbage. Da sagen således ikke er en straffesag, er det også selskaberne, og ikke ejerne bag selskaberne, der er tiltalt.

Avisen Danmark har været i kontakt med Henning Kjeldsens advokat, der oplyser, at Henning Kjeldsen ikke ønsker at udtale sig, før der er faldet en afgørelse i sagen.

Hverken Fiskeristyrelsen eller Bagmandspolitiet har ønsket at give interview, ligesom det ikke har været muligt at få oplyst, hvornår sagen skal for retten.

Nu får Mette Frederiksen chancen for at fortælle verdens ledere, hvad Danmark duer til på klima-fronten
Statsminister Mette Frederiksen (S) skal fortælle om Danmarks erfaringer med blandt andet havvindmøller, fjernvarme og energieffektivitet. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Biden vil høre mere om danske klimatiltag

Mette Frederiksen får en enestående chance for at påvirke verdens klima-tiltag, når hun 23 april skal tale på det særlige klima-topmøde som USAs præsident har inviteret til. Det er nemlig verdensledere fra den absolutte a-klasse, der kommer til at lytte på. Blandt tilhørerne vil ud over Biden være eksempelvis Ruslands Vladimir Putin, Tysklands Angela Merkel, Tyrkiets Erdogan og Frankrigs Emmanuel Macron. Mette Frederiksen skal blandt andet fortælle om danske erfaringer med havvindmøller, fjernvarme og energieffektivitet.

Regeringens støttepartier mener ikke, at der leveres nok på klimaområdet, men statsministeren kan skubbe klimakampen i den rigtige retning, lyder det.

Miljø: Det er afgørende, at USA efter præsidentskiftet fra Donald Trump til Joe Biden er indtrådt i Paris-aftalen igen, så den globale omstilling til en lavere udledning af drivhusgasser kan fortsætte med USA som en vigtig spiller.

Og det er vigtigt, at Biden har inviteret statsminister Mette Frederiksen (S) og et hav af andre verdensledere til virtuelt klimamøde i april.

Sådan lyder det fra regeringens støttepartier, som i den danske andedam ofte kritiserer regeringen for ikke at være ambitiøs nok i klimaspørgsmålet.

Pres på de fodslæbende

Men klimamødet giver en god mulighed for at presse resten af verden på klimaemnet.

Det siger Enhedslistens klimaordfører, Peder Hvelplund.

- Vi skal bruge det til at lægge pres på de lande, som fortsat er fodslæbende i forhold til klimaindsatsen.

- Der er ingen tvivl om, at en af grundene til, at Mette Frederiksen er inviteret med, er, at vi i Danmark er lykkedes med et pres på regeringen, så vi har fået en ambitiøs klimalov, som viser, hvordan vi kommer i mål i forhold til Paris-aftalen, siger Hvelplund.

Mette Frederiksen skal blandt andet fortælle om danske erfaringer med havvindmøller, fjernvarme og energieffektivitet. Hendes klimabudskab kunne dog have stået skarpere, end tilfældet bliver, mener Hvelplund.

- Vi må sige, at statsministeren havde stået skarpere i budskabet, hvis hun også kunne sige, at dette ikke kun handler om at vedtage tal og målsætninger, men at der også lå konkrete tiltag, der anskueliggjorde, at man var på vej til at nå målet, siger han.

Signe Munk, SF's klimaordfører, ser lige som Hvelplund positivt på, at Biden har taget initiativ til et klimamøde. Hun mener, at Mette Frederiksen skal understrege, at Danmark regner med USA i klimakampen.

- Jeg synes, at det er vigtigt at sende et klart signal til Biden-regeringen om, at vi regner med dem.


Det er en god mulighed for at gøre en forskel og vise vores erfaringer med havvind, energieffektivitet og en kommende energiø.

Dan Jørgensen (S), klimaminister


- Klimakrisen klarer vi kun i fællesskab. USA er en vigtig del af det fællesskab. USA har taget første skridt ved at træde ind i Paris-aftalen igen. Og nu skal vi i gang med klimaplaner.

- Vi oplever, at Biden som præsident rækker ud til Danmark for at høre om de danske erfaringer. Blandt andet med at få meget grøn strøm ind i energisystemet. De erfaringer skal vi give videre til amerikanerne, siger Signe Munk.

Den Jørgensen: En stor chance

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Mette Frederiksen til invitationen. Men klimaminister Dan Jørgensen (S) ser mødet om en god mulighed for at vise de danske erfaringer frem.

- Det er en stor chance for et lille land som Danmark, der står for 0,1 procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser og får mulighed for at påvirke dem, der forurener meget mere.

40 ledere er inviteret til klimamøde

39 lande samt EU-toppen deltager på klimamødet 22.-23. april. Inviteret af USA's præsident, Joe Biden.

Blandt deltagerne er foruden statsminister Mette Frederiksen (S):

Canadas premierminister Justin Trudeau.

Franskrigs præsident, Emmanuel Macron.

Israels premierminister, Benjamin Netanyahu.

Ruslands præsident, Vladimir Putin.

Storbritanniens premierminister, Boris Johnson.

Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan.

Tysklands forbundskansler, Angela Merkel.

En mindre gruppe ledere fra det internationale erhvervsliv samt repræsentanter fra civilsamfundet deltager også.

Mette Frederiksen skal holde tale 23. april.

- Det er en god mulighed for at gøre en forskel og vise vores erfaringer med havvind, energieffektivitet og en kommende energiø i Nordsøen.

- Det er løsninger, vi skal have andre lande til at bruge. Det vil være godt for klimaet og danske arbejdspladser, siger Dan Jørgensen.

Danmark er et af seks EU-lande, der har fået en invitation. Det samme har Italien, Frankrig, Polen, Tyskland og Spanien. /ritzau/

Pokkers - Ikea og Bilka har tæt på 200 containere om bord på det skib, der ligger på tværs i Suez-kanalen
Livet går sin gang langs bredden af Suez-kanalen, hvor egypterne på nærmeste hold kan følge befrielsen af det grundstødte containerskib, Ever Given. Foto: Ahmad Hassan/AFP/Ritzau Scanpix

Som en prop i en flaske: Sådan rammes vi af et strandet kæmpeskib i Suez-kanalen

Ever Given, det grundstødte kæmpeskib i Suez-kanalen, er blevet et uoverskueligt problem. Det tænker man sikkert hos Ikea, der har over 100 containere om bord på skibet, eller Bilka, der kan kigge på 83 containere, som er strandet i køen på vej ind i kanalen. De nemme løsninger for at befri det 400 meter containerskib virkede ikke, så nu holder verdenshandlen vejret, inden mere barske metoder tages i brug. Med andre ord: Et skib på tværs af Suez kan snart ramme en supermarkedshylde nær dig.

Få en status på grundstødningen i Suez-kanalen, der har udviklet sig til et uoverskueligt problem, der kan trække ud i ugevis.

Verdenshandelen er allerede hårdt ramt af krisen i Suez-kanalen. Smutvejen mellem Middelhavet og Det Røde Hav har siden i tirsdags været blokeret af det grundstødte containerskib Ever Given, og gravkøer, sandsugere og slæbebåde har forgæves forsøgt at grave og slæbe Ever Given fri. Lloyd’s List har beregnet, at krisen koster fragtkunderne over 2,5 milliarder kroner i timen, så længe kanalen er spærret, og nu tyder det på, at aktionen kan trække ud i ugevis.

Krisen i Suez-kanalen - og betydningen for oliepris og verdenshandel - behandles også i podcasten Erhvervsklubben:

 

1 Tomme hylder

En bommert, der kan ses fra satellit. Slæbebåde forsøger her at trække Ever Given fri af sandbankerne langs Suez-kanalen. Foto: Maxar Technologies/AFP/Ritzau Scanpix

Ever Given er fyldt til randen med det, der svarer til 20.000 20-fods-containere, og deres indhold vil snart mangle på supermarkedshylderne og på samlebåndene i industrien. Alene Ikea har 110 containere om bord på Ever Given. Dertil kommer godset fra de øvrige mere end 200 skibe, heraf 41 containerskibe og 28 olietankere, der ifølge Lloyd’s List ligger stille i eller udenfor Suez-kanalen. Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, har lige nu 83 containere i kø. Det skrev Salling-topchef Per Bank fredag på Twitter.

12 procent af verdenshandelen og 10 procent af olieproduktionen passerer hvert år igennem Suez-kanalen, og derfor er selv korte forsinkelser kritiske. Når Ever Given er sluppet fri, venter lidt af et kaos, når kæmpeskibene flokkes i havnene for at komme af med deres gods, inden de skal forsøge at genoptage sejlplanen.

2 Sådan gør man

Slæbebåde forsøgte hurtigt at komme Ever Given til undsætning, men forgæves. Foto: Suez-kanalen

De første forsøg på at befri Ever Given fra sandbankerne langs Suez-kanalen er slået fejl. Nu krydses der fingre for to ekstra kraftige slæbebåde, der ankommer søndag til skibet og vil gøre nye forsøg på at trække det fri. Det meddeler Hamborg-firmaet Bernhard Schulte, der står for den tekniske drift af Ever Given.

Hvis skibet stadig sidder ubehjælpsomt fast, venter en mere kompliceret - og langsommelig - opgave. Skibet skal frem for alt lettes for vægt, men det er svært at få kraner frem til skibet, der ligger fastlåst i kanalen uden for byen Suez. Losning af containere er risikabelt, fordi skibet kan risikere at blive ustabilt og knække midtover. I øvrigt står de tungeste containere altid nederst på dækket.

3 Sådan rammes skibsfarten

Dette foto, taget fra fly, viser den lange kø af skibe i Det Røde Hav, der venter på at få adgang til Suez-kanalen. Foto: Mahmoud Khaled/AFP/Ritzau Scanpix

Situationen er besværlig for rederierne, der enten kan lade skibene vente i kø i Middelhavet eller Det Røde Hav, eller de kan overveje at tage omvejen syd om Afrika. Lørdag meddelte Mærsk sine kunder, at 14 skibe foreløbigt omdirigeres og tager turen rundt om Sydafrika. 

Det koster mindst en uges ekstra sejlads, store mængder skibsbrændstof og løn til mandskabet, men regningen kan sendes videre til kunderne. Derfor er det kunderne, der står i den sværeste situation, for de vil hurtigt mangle det gods, der er strandet på skibene. Især industrien løber hurtigt tør for komponenter.

Effekten for rederierne kan aflæses af aktiekurserne. De tre store danske rederiaktier, A.P. Møller-Mærsk, Torm og D/S Norden, steg fredag med over fem procent, fordi Suez-krisen vil udløse højere fragtrater.

4 Det ved vi om skibet

Ever Given er kun tre år gammelt og indgår i en serie af ens containerskibe fra det taiwanske rederi Evergreen Lines. Foto: Suez-kanalen

Ever Given var på vej fra Asien til Rotterdam, men blev ramt af en sandstorm, der fik det 400 meter lange skibe til at grundstøde. Besætningen på 25 mand, alle indere, er i god behold. Skibet er kun tre år gammelt, er bygget i Japan og ejes af det taiwanske rederi Evergreen.

Ever Given havde to lodser om bord, da det strandede. Skibsfører Niels Bergkvist Hansen, der har sejlet igennem Suez-kanalen omkring 50 gange, fortæller til Ritzau, at man kun har 30 sekunder til at reagere, hvis skibet kommer ud af kurs. Derfor kræver den 18 timer lange tur igennem kanalen fuld koncentration.

5 Verden svarer med humor

En enkelt gravemaskine ser ud til at have ansvaret for verdenshandlen i sin grab. Billedet fra Suez-kanalen er blevet et symbol på den gigantiske opgave, som befrielsen af kæmpeskibet Ever Given har udviklet sig til. Foto: Suez-kanalen

Ingen er kommet til skade, og ingen andre skibe end Ever Given er direkte impliceret i grundstødningen. Derfor er internettet fyldt med humoristiske reaktioner på det taiwanske skibs uheldige odyssé igennem Suez-kanalen.

Følg for eksempel Twitter-profilen @SuezDiggerGuy, der skal forestille at blive opdateret af føreren på den gravko, der er vist på alverdens medier, mens den prøver at løse den umulige opgave med at grave det 220.000 ton store skib fri. Eller @ever_given, der skal ligne en profil fra det skamfulde containerskib, der konstant undskylder at være til besvær for verdenshandelen. 

De har holdt deres skilsmisse hemmelig i et år - men kærligheden hos et af landets mest succesfulde erhvervs-ægtepar
Ægteparret Hanni Toosbuy Kasprzak og Dieter Kasprzak, der i årtier har arbejdet sammen om at udbygge en af Danmarks mest succesfulde virksomheder, er gået fra hinanden. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Kærligheden hos en af Danmarks rigeste kvinder holdt ikke: Ecco-ægtepar er blevet skilt

De har være sammen i mere end 30 år og har i fællesskab opbygget en af landets mest succesfulde virksomheder; nemlig milliardforetagendet ECCO. Men kærligheden holdt ikke til det. Hanni Toosbuy Kasprzak og Dieter Kasprzak fra Ecco-koncernen er blevet
skilt, efter de i årevis sammen har stået i spidsen for den succesrige
koncern. Parret blev ifølge Ecco skilt i 2020, men det er først nu, at skilsmissen bliver offentliggjort. Formelt gik Dieter Kasprzak på pension i sommeren 2020, samme
år som skilsmissen fandt sted og efter at være udtrådt fra sin sidste
bestyrelsespost i Ecco Holding den 27. maj 2020.

To frontfigurer i sønderjysk milliardforetagende er blevet skilt efter i mange år at have drevet virksomhed sammen.

Erhverv: Sammen brugte de årtier på at omforme en praktisk, fodformet sko produceret i Sønderjylland til et verdensbrand, hvis navn i dag hviler under fødderne på millioner amerikanere, asiatere og europæere.

Men nu er ægteskabet slut.

Hanni Toosbuy Kasprzak og Dieter Kasprzak fra Ecco-koncernen er blevet skilt, efter de i årevis sammen har stået i spidsen for den succesrige koncern.

Det bekræfter en talsperson fra Ecco til Avisen Danmark. Parret blev ifølge Ecco skilt i 2020, men det er først nu, at skilsmissen bliver offentliggjort.

Begge parter har i løbet af deres over 30 år lange ægteskab haft fremtrædende poster i Ecco-koncernen, som Hanni Toosbuy Kasprzak er enearving til. Hun som formand for Eccos bestyrelse siden juni 1996, og han via en række roller i toppen af Eccos ledelse.

Han udtrådte officielt af Eccos ledelse i 2017, hvor Steen Borgholm tog over som administrerende direktør. Formelt gik Dieter Kasprzak dog først på pension i sommeren 2020, samme år som skilsmissen fandt sted og efter at være udtrådt fra sin sidste bestyrelsespost i Ecco Holding den 27. maj 2020.

Året inden Dieter Kasprzak gik på pension, præsenterede Ecco et overskud på 1,5 milliarder kroner i, viser tal fra Ecco. Det er på grund af regnskaber som disse, at Hanni Toosbuy Kasprzak flere gange er blevet udnævnt til Danmarks rigeste kvinde, og familien i 2020 var landets niende-rigeste.

Fik direktørens datter

Parret faldt for hinanden i 1979. På det tidspunkt arbejdede Dieter Kasprzak som selvstændig skomager i Tyskland, og på en udstilling mødte han Hanni Toosbuy Kasprzaks far, Karl Toosbuy, der tilbage i 1963 grundlagde Ecco i Bredebro.

Det første møde mellem de to mænd, der senere skulle komme i familie med hinanden, var ikke udpræget rosenrødt.

Ifølge Dieter Kasprzak selv skulle Karl Toosbuy være blevet så rasende på Dieter Kasprzak, der under deres første møde spurgte, hvad Ecco var, at de to først blev forsonet dagen efter.

Det blev begyndelsen til et langt samarbejde mellem Ecco og Dieter Kasprzak.

Højlydte skænderier

Efter at have giftet sig med direktørens datter i 1988 lagde han nogle år efter sin egen skovirksomhed Ladystar på hylden og koncentrerede sig om at være chefdesigner for Ecco.

Samarbejdet fortsatte i flere år via telefon, for Dieter Kasprzak og Hanni Toosbuy Kasprzak havde bosat sig i Tyskland. Dieter Kasprzak har tidligere fortalt til JydskeVestkysten, at telefonen kunne blive rødglødende, når svigerfaren og svigersønnen talte sammen, og at samarbejdet ikke altid var konfliktfrit.

-Jeg har da tidligere set Hanni stå med fingre i begge ører, mens Toosbuy og jeg råbte ad hinanden, sagde han.


Jeg har da tidligere set Hanni stå med fingre i begge ører, mens Toosbuy og jeg råbte ad hinanden

Dieter Kasprzak


I 1997 flyttede parret og deres to børn Anna og André Kasprzak fra Greven i Tyskland tilbage til Sønderjylland for at overtage en større del af ansvaret for Ecco og dermed gøre klar til det generationsskifte, der ventede om hjørnet. Det skete første gang med Hanni Toosbuy Kasprzaks overtagelse af bestyrelsens formandspost og igen i 2001, da Dieter Kasprzak blev viceadministrerende direktør i Ecco.

Holdt aldrig ferie

Efter tre år som næstkommanderende overtog Dieter Kasprzak som 53-årig roret som administrerende direktør, efter hans svigerfar og stifter af Ecco, Karl Toosbuy, i 2004 døde i sit hjem på Rømø.

Karl Toosbuy var som sin svigersøn uddannet skomager, og han arbejdede i mange år på flere københavnske skofabrikker, indtil han en dag øjnede muligheden for at blive selvstændig. Han fandt ud af, at der i Bredebro stod en nyopført, tom bygning, som manglede en ejer. Idéen med denne bygning var at få flere arbejdspladser til området i en tid, hvor mange mennesker mistede deres i landbruget - men det krævede altså, at nogen ville overtage bygningen.

Og det ville Karl Toosbuy. Derfor solgte han familiens hus i Bagsværd, sagde jobbet som lønmodtager op og rejste med sin kone og femårige datter, Hanni Toosbuy Kasprzak, til Sønderjylland. I løbet af første år omsatte han for 2,15 millioner kroner og skaffede 43 arbejdspladser til byen. Syv  år efter tjente han 10 gange så meget.

Karl Toosbuy gjorde sig ifølge Søren Jakobsen, som har skrevet bogen "Arvingerne", der blandt andet handler om Ecco-familien, bemærket som en stædig mand, der gerne indrømmede, at han aldrig holdt ferie, men til gengæld havde det med at vågne midt om natten for at skrive sine idéer ned.

Ny generation i bestyrelsen

Der er stor forskel på den vej, Karl Toosbuy valgte til sig selv og den, som hans børnebørn og dermed tredje generation af Ecco-dynastiet har tilvalgt. Anna Kasprzak har gjort karriere som dressurrytter på topplan. I 2012 deltog hun for eksempel ved OL i London. Og hendes bror André Kasprzak har blandt andet været professionel golfspiller.

Det betyder dog ikke, at den unge generation nøjes med at se med fra sidelinjen, når det kommer til familievirksomheden. André Kasprzak er medlem af bestyrelsen og administrerende direktør for Ecco Sneaks & Data. Anna Kasprzak er ligeledes en del af Eccos bestyrelse.