Annonce
El-lastbiler er i dag ikke gode nok til at kunne køre de lange ture ned gennem Europa, hvis det skal kunne hænge sammen økonomisk, lyder det fra transportbranchen. (Arkivfoto). Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Indland

Transportbranche om el-lastbiler: Ikke gode nok til lange ture

På de lange strækninger er de nuværende el-lastbiler for dyre og for dårlige, påpeger transportbranchen.

Det bliver en svær og dyr øvelse, hvis lastbiler inden for de kommende år skal omstilles til at køre på el. De nuværende eldrevne lastbiler er ikke gode nok til de lange ture ned gennem Europa.

Sådan lyder det fra flere aktører i transportbranchen, efter at Klimarådet i en rapport har lagt op til, at fremtiden for den tunge transport på landevejene skal være på el.

- Lige nu er det for dyrt at køre med el-lastbiler. Derfor er det nødvendigt med tilskud til køb af el- eller brintlastbiler og ladestandere, hvis der skal flere elektriske lastbiler ud på vejene, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, i en kommentar.

Klimarådet, der rådgiver regeringen, er overbevist om, at el er fremtiden for de kortere lastbiler ture internt i Danmark.

Rådet understreger, at det for de lange ture er uklart, hvordan fremtiden ser ud, men her peger pilen også på el.

- Selv om der er usikkerhed om fremtidens teknologiudvikling for de lange ture, er der mange forhold, der peger i retning af batterier, skriver rådet.

- Klimarådet anbefaler derfor, at regeringen planlægger efter, at batterilastbiler kommer til at stå for en væsentlig del af lastbiltransporten og derfor understøtter udbredelse af ladeinfrastruktur.

Hos Dansk Erhverv siger branchedirektør for transport Jesper Kronborg, at de nuværende el-lastbiler ikke kan løse opgaven med at køre lange ture med tung transport gennem Europa.

- El er en moden løsning til personbiler og varebiler og lastbiler på korte ture, men til lastbiler, som kører lange distancer ned gennem Europa, er teknologien ikke god nok.

- Det gælder - både i forhold til hvor langt de kan køre, hvor hurtigt de kan lade op, og samtidig mangler der en infrastruktur ned gennem Europa, så de kan lades op.

- Samtidig skal det også kunne hænge sammen økonomisk, og der er vi ikke i dag, siger han.

Jesper Kronborg påpeger, at der er en forventning om, at den tunge transport frem mod 2030 skal skære sine reduktioner af CO2, men at man i den debat skal være klar over, at teknologien ikke er på plads.

- Det kan betyde, at den grønne omstilling af den tunge transport kommer til at tage længere tid, indtil løsningerne er klar, siger Jesper Kronborg.

Hos DTL-Danske Vognmænd, som repræsenterer vognmænd med omkring 10.000 lastbiler, mener direktør Erik Østergaard, at man skal klappe hesten.

- Det er for tidligt at drage en fuldstændig konklusion om, hvad lastbilerne skal køre på i fremtiden.

- Vi er stadig i en fase, hvor vi må være åbne over for flere teknologier for at se, hvordan de udvikler sig prismæssigt og teknologisk, siger han i en kommentar.

/ritzau/

Danmark

Tag kandidattesten her

Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Frederik vil have hunde med på den grønne bølge: Kan Fido leve vegansk?

Podcasts

Tre gode podcasts til en grå efterårsdag

Danmark

Løvkvist: Venstre vakler på vippen i Jylland - og det er Ellemanns store chance

Podcasts

Lyt: Anette Hoffmann var mæt af håndbold efter OL-guld 3:4

Indland For abonnenter

Flere har ondt i halsen og hoster: Testcentre har mere travlt

Udland

Hundredvis af fanger er på fri fod efter angreb i Nigeria

Danmark For abonnenter

Tre simple råd: Sådan kan du reducere din hunds klima-potespor

Kæledyr: Det mest klimavenlige er ikke at få et kæledyr. Og skal du have et, er en lille planteæder som en kanin eller en hamster at foretrække.

Danmark

De mest omtalte giftstof-forkortelser lige nu: Det skal du vide om 'the forever chemicals'

Forurening: Tidligere på ugen kunne Avisen Danmark i samarbejde med Radio4 afsløre, at Forsvaret gennem flere år har kendt til massive forureninger med PFAS-stoffer på landets flyvestationer - uden at bremse dem. Imens har de forurenende, giftige stoffer haft rig mulighed for at brede sig.

Kultur For abonnenter

Regent i snart 50 år: Fra skrøbelig prinsesse til stærk monark

Det er et usædvanligt portræt, som pryder bogen "Monark og menneske". Billedet er taget af pressefotograf Jan Grarup med et såkaldt wet-platekamera fra 1896 og derfor selvfølgelig ikke i farver. Det er ved første øjekast et hårdt og upyntet portræt af dronning Margrethe - af en stærk monark. Men sekundet efter fanges man af hendes øjne og et følsomt blik.

Danmark For abonnenter

Veninden om dronning Margrethe: 'Prins Henrik var syg i meget længere tid, end man ved. Det blev nogle rigtig hårde år for hende. Men hun beklagede sig aldrig'

Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Danmark For abonnenter

Partier forsømmer kvindelige spidskandidater

Debat

Midt i en ferietid: Tyske køtilbud - på godt og ondt

Danmark

Kommunalpolitik har masser af partihop - med tilhørende højt støjniveau

Erhverv For abonnenter

Du spiser allerede genmodificeret mad - om du vil det eller ej

Kultur

Transkønnet danserinde har hovedrollen i forestilling om verdens første kønsskifteoperation

Debat For abonnenter

Kommentar: Gæstfrihedens svære kunst