Annonce
Karsten Hønge Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Læserbrev

Trafikstøj dræber

Debat: Trafikstøj giver stress og fører til alvorlige sygdomme. Det har været kendt i mange år, at det kan føre til hjerte- karsygdomme, og dødsfald. En helt ny undersøgelse viser nu også forøget risiko for demens. Lydmuren til Folketinget må være brudt, og nu skal vi handle.

I en såkaldt ”Hvidbog” fra 2020, udarbejdet af bl.a. Rambøll, står der: ”Støj er et af de vigtigste miljømæssige problemer, og støj fra trafikken er uden sammenligning den værste støjkilde i vores samfund. Der gøres alt for lidt for at modvirke generne og reducere trafikstøjen. Mange steder i Danmark er folks boliger og nære udearealer i høj grad belastet af støj og udledninger fra trafikken”.

Faktisk er 1,3 millioner mennesker i Danmark udsat for trafikstøj, som ligger over Miljøstyrelsens anbefalinger. Alligevel fortsætter vi med at anlægge veje uden samtidig at lave tilstrækkelige støjreducerende foranstaltninger. Støjskærme, særlig asfalt og nye beplantninger er dyre, men omkostningerne for helbredet er endnu højere.

Derfor bør støjreduktion indgå i alle anlægsberegninger, når der planlægges nye veje. På Christiansborg er der evige krav om nye motorveje, især fra højrefløjen. Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med. Alle valgkampe indeholder masser af løfter om nye store anlægsprojekter, ligesom mange kommuner presser på. SF arbejder for at lægge transporten om i en klima- og miljømæssig bæredygtig retning. Mere kollektiv trafik og mere gods på jernbane.

Vi støtter selvfølgelig også vejprojekter, når det giver mening. Men vi gør det ikke som rygmarvsreaktion, for i virkeligheden fører flere veje til flere biler, som igen fører til flere veje.

Hold lige fast i bordkanten: Biltrafikken er steget med 85% de sidste tyve år! Det kan ikke bare fortsætte derudaf. Fremover må der være sammenhæng i politikken, så alle udgifter til bedst mulig støjreduktion bevilges som en del af anlægsudgifterne. Har man sagt A, må man sige B.

Sådan bør det være ved alle fremtidige projekter, men vi har en masse ”gammel gæld” i områder, som i dag er hårdt belastede.

Det bliver også nødvendigt at regulere bilismen gennem mere indgribende hastighedsreguleringer. Det kan være fleksible begrænsninger i hastigheder via lystavler på udvalgte strækninger i myldretiden for eksempel fra 130 km. til 80 km. Der bør laves en helhedsplan for at beskytte de mange mennesker som i dag lever i et støjhelvede.

Årtiers udbygning af vejinfrastrukturen er sket uden at tage hensyn til de borgernes hverdag, som bor i de berørte områder. Det er uansvarligt og har enorme omkostninger både menneskeligt og samfundsøkonomisk.

Der har vist været mere politisk prestige i at vedtage nye veje, end i foranstaltninger mod den støj, som fulgte med.

Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Anders tog på togt og satte sejl til kaptajndrømmen - nu truer finansloven skoleskibene

Danmark For abonnenter

Christiania fylder 50 - og Pusher Streets hashboder står endnu

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

Podcasts

Pinlig affære: Bestyrelse ville ikke fyre direktør, der krænkede kvinder i årevis - Nu stopper han

Indland

Isbjørnen satte præg på grønlandsk politik

Udland

George Floyds drabsmand vil anke sin dom

Debat

Debat: Livstidsdømte skal ikke bruge fængslerne som dating-central

Debat: Som justitsminister er en af mine vigtigste rettesnore retfærdigheden eller med et andet ord retsfølelsen. At der er en rimelig sammenhæng mellem forbrydelse og straf.

Indland

Efteråret holder pause søndag med sol og omkring 20 grader

Der venter for de fleste danskere en ganske pæn efterårsweekend, hvor der er udsigt til godt med sol og temperaturer helt op omkring 20 grader visse steder søndag.

Erhverv

Kinesisk kolos i klemme er fortsat tavs om rentebetaling

Den gældsplagede kinesiske ejendomsudvikler Evergrande er fortsat tavs om en rentebetaling på 83,5 millioner dollar, der forfaldt torsdag.

Danmark For abonnenter

Fristaden holder stand og nyder bred opbakning 50 år efter fødslen

Debat For abonnenter

Meningsmager Jens Rohde: Er der en virksomhed, der vil passe mine børn en gang om ugen?

Kultur For abonnenter

Kvinderne styrer: 'Gift ved første blik'-mændene har problemer med kæledyr og prutter

Erhverv

Analyse: Mærsk har kurs mod magisk rekord - men kunderne bløder

Danmark

Politiet gransker atter selvmordslægen Svend Lings: - Der er ikke nogen dom, der kan få mig til at stoppe

Erhverv

Arbejdsretten indskærper: Sygeplejersker skal stoppe strejker

Kultur For abonnenter

Filmanmeldelse: Franske 'Two of us' er hemmelig romance for evigt

Debat

Debat: Må vi politikere egentlig være her?