Annonce
Vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S kom i søgelyset tilbage i 2018, da Fagbladet 3F afslørede en lejr på virksomhedens adresse i Padborg, hvor udenlandske chauffører overnattede og boede blandt andet i containere. Arkivfoto: Fagbladet 3F
Erhverv

Stor transportorganisation håber på, at Kurt Beiers frifindelse ankes til landsretten: Tror ikke, sagen er slut

Transportvirksomheder i Danmark vil fortsætte med at finde kreative løsninger for at holde lønningerne til chaufførerne nede, hvis ikke Kurt Beier-sagen ankes til landsretten. Det mener den store brancheorganisation ITD, som håber på, at sagen kører videre.

Retssag: Anklageren og forsvarerne var milevidt fra hinanden inden onsdagens domsafsigelse i Retten i Sønderborg i den opsigtsvækkende sag mod Kurt Beier Transport.

Anklager Mads Bjerg Olesen krævede fængselsstraf i tre år til de fire tiltalte i sagen samt en bøde på 5,5 millioner kroner til virksomheden. Forsvarerne krævede frifindelse.

Det endte med, at de tiltalte blev frifundet for åger af særlig grov beskaffenhed - grov økonomisk udnyttelse - af de 30 chauffører fra Sri Lanka og Filippinerne, som sagen handlede om. Til gengæld blev direktør Karsten Beier pålagt at betale en bøde på 25.000 kroner, mens selve virksomheden skal betale en bøde på 100.000 kroner, fordi chauffør-lejren på virksomhedens adresse i Padborg brød Byggeloven.

Det er selvklart ikke acceptabelt og skader både danske vognmænd, branchens ry og vores muligheder for at tiltrække kvalificerede medarbejdere.

Christian Sørensen Madsen, formand, ITD

Den dom skal ankes. Det mener i hvert fald den store brancheorganisation ITD. I en pressemeddelelse skriver organisationens formand, Christian Sørensen Madsen, at sagen illustrerer, hvad der sker, når prisen på transport bliver altafgørende, og det blot drejer sig om at tilbyde billigst mulige løsninger.

Ikke acceptabelt

De 30 udenlandske chauffører var ansat i Kurt Beiers polske datterselskab og fik op mod 7900 kroner i månedsløn. Retten i Sønderborg frikendte altså virksomheden og de tiltalte for at have udnyttet chaufførerne groft økonomisk.

- Jeg tror ikke, sagen er slut, og jeg håber, den bliver anket. For kreativiteten vil fortsætte, hvis man nærmest ustraffet via et selskab i Polen kan drive transportvirksomhed i Danmark på dansk grund helt ned til 15 kroner i timen og under usle forhold. Det er selvklart ikke acceptabelt og skader både danske vognmænd, branchens ry og vores muligheder for at tiltrække kvalificerede medarbejdere, siger Christian Sørensen Madsen.

Formanden mener, at hele transportbranchen bør lægge sig i selen for at rette op på kritisable forhold, så branchen kan fremstå attraktiv.

- Måske kommer der også lidt godt ud af sagen. Jeg tror i hvert fald, at sagen har været med til, at mange flere danskere og danske virksomheder har fået åbnet øjnene for problemet. Det har været godt for de danske vognmænd, for det har også lagt pres på køberne til at vælge virksomheder, der tilbyder ordnede forhold, siger Christian Sørensen Madsen.

Har 14 dage

En række store virksomheder som Jysk, Arla og Blue Water meldte allerede inden onsdagens domsafsigelse ud, at de ikke ønsker at samarbejde med Kurt Beier Transport i fremtiden - uanset om sagen endte med frifindelse eller ej.

Anklagemyndigheden har 14 dage til at beslutte, hvorvidt dommen skal ankes til landsretten.

Forsvarsadvokat Anders Néhmet repræsenterede Kurt Beier Transport og direktør Karsten Beier i sagen. Han sagde efter domsafsigelsen, at dommen ikke overraskede ham, og han mener sågar, at sagen aldrig burde have været ført i retten.

Han mener, at problemstillingen drejer sig om generelle dårlige forhold for chauffører, som kører internationalt i Europa, og han mener, at det vil være "spild af tid", hvis sagen ankes til landsretten.

Danmark

Tag kandidattesten her

Forsiden netop nu
Danmark

Nabo til Flyvestation Skrydstrup er bekymret over forurening: - Der er nogen, der ikke har været deres opgave voksen

Danmark

Sonja er en sjælden race i dansk kommunalpolitik: - Man kan underkende det eller bruge det

Danmark For abonnenter

Tre mænd rottede sig sammen og snød sygehus for millioner af kroner: Nu er der faldet dom over dem alle

Podcasts

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Indland For abonnenter

Mange børn i Grønland lever stadig med store svigt uden at få hjælp

Udland

EU-Parlamentet vil have stoppet pengestrøm fra EU til Polen

Danmark

Ny bypark bliver dyrere

Flensbor (FlA). Christiansens Haver i Flensborg ved Den Gamle Kirkegård er under voldsom forandring. Projektet, som oprindeligt skulle koste otte millioner euro, hvoraf 90 procent er statsstøtte, bliver dog langt dyrere end beregnet. Et politisk flertal i miljø- og planlægningsudvalget har i denne uge besluttet, at der kan bruges yderligere 980.000 euro på projektet. Dog har finansudvalget det sidste ord i sagen.

Danmark

Politiet: Kørende chauffører ser tv og læser avis

Slesvig, sh:z. I de seneste uger er otte lastvognstog kørt galt i Slesvig-Holsten. Hans Gralla fra trafikafdelingen hos delstatens politi har en forklaring:

Danmark

Dieselpriser høvler overskuddet af i mange brancher

Rendsburg sh:z: 1,66 euro for en liter diesel, 1,82 euro for super. Det er ikke utopi, men en realitet i Rendsborg, Büdelsdorf og omegn. Den drastiske stigning på brændstofpriserne skaber frustration hos firmaerne her og overalt i Tyskland. Sh:z har taget fat i dem, der er særligt hårdt ramt.

Danmark For abonnenter

Alt for meget 'boligorgasme': Nybyggerne er en omgang søvndrukkent byggesjusk

Danmark For abonnenter

Alle verdens lande dumper i klimatest: Forskere opfordrer til handling

Kultur For abonnenter

Her kan du se eksotiske dyr, efter trækfuglene er fløjet

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Danmark

Hvid mand, 55 år og offentligt ansat: Mød landets mest typiske kommunalpolitiker

Erhverv

Radio Loud skifter navn til 24syv fra næste år

Kultur For abonnenter

Franske 'Gagarine' er en rørende film: En kamp for nabolaget

Debat

Kronik: Skam er blevet et ideal, vi skal stoppe med at forfølge