Annonce
Ikke noget at smile af. Ole Holm, forrest med sønnen Gustav foran sig, og i selskab med skæbnefæller i nabolaget. De bor på Vorbasse-kanten og er alle hensat i mange års uvished om en motorvej, som måske, måske ikke, bliver anlagt. Uvisheden gør deres huse og grunde usælgelige. De føler sig stavnsbundne. Med god grund, siger lokal ejendomsmægler. Foto: Jacob Schultz
Danmark

Stavnsbundet af motorvejsplaner: De kan kun slippe fri af usikkerhed, hvis de bliver skilt eller alvorligt syge

Beboere på den strækning, hvor der måske om mange år kommer en motorvej mellem Billund og Haderslev, føler sig uanstændigt behandlet. De skal blive syge eller skilt eller på anden måde ændre livsbetingelser for at slippe fri af usikkerhed.

Stavnsbundet: Anledningen var ikke den festligste, og det kunne ses på ansigtsudtrækkene hos 23 mennesker, da de i onsdags satte hinanden stævne på en landejendom på Gilbergsvej ved Vorbasse, en halv snes kilometer syd for Billund. Her bor Ole Holm og hans kone Hanne og deres ni-årige søn Gustav.

Familien Holm og alle disse mennesker, og flere til såmænd, har mødtes en del gange de seneste fem år. De har en fælles sag at være desperate over, planerne om en hærvejsmotorvej. De synes, den snarere tager karakter af en hærværksmotorvej. Den gør dem økonomisk og juridisk hjemløse i deres egne hjem, synes de.

- Vi føler os uanstændigt behandlet, siger Ole Holm.

Den følelse flammer især, fordi et flertal af Folketingets partier 28. juni i år indgik et forlig om den danske infrastruktur og dermed afsluttede fem års usikkerhed ved at gøre deres fremtid endnu mere usikker:

Den sydligste del af en kommende hærvejsmotorvej, fra Give til Haderslev, har haft seks mulige linjeføringer, som gennem de fem år har været diskuteret og undersøgt. Forliget i juli barberer dem ned til én: en linjeføring vest om Billund, vel at mærke hvis den skal etableres. Ikke før 2035 afgøres det, om den overhovedet skal det. Eller endnu senere.

Måske skal vi helt frem til 2050, før der kommer vished, har transportminister Benny Engelbrecht tidligere tilkendegivet her i avisen. Sommeren har ikke ændret på denne tidshorisont, bekræfter han:

- Alt andet ville være at lyve, siger han.

Vi er låst fast, vi er blevet stavnsbundne. I realiteten disponerer vi ikke over egen ejendom.

Ole Hom, Vorbasse

Dette tidsperspektiv retter ikke ligefrem bekymringens rynkede bryn ud i Vorbasse.

- Uvisheden er udvidet fra en fem års varighed til årtier. Det hele er blevet usælgeligt. Vi er låst fast, vi er blevet stavnsbundne. I realiteten disponerer vi ikke over egen ejendom. Det er som at blive levende begravet, siger Ole Holm.

Synspunktet er fælles tankegods blandt de mange, der er mødt op, blandt andet hos Frede Therkildsen:

- Jeg er 66 år, og min kone jeg kan ikke blive boende her. Jeg aner ikke mine levende råd, for ingen vil købe en ejendom, der måske får en motorvej som nærmeste nabo kun 150 meter væk. Det er 30 års friværdi, der er væk, siger han.

- Lav reglerne om

Siden forliget i juni er det ifølge Vejdirektoratet vurderet, at nogle af de grunde og ejendomme, som ligger på selve motorvejslinjen, opfylder betingelserne for at blive eksproprieret, inden motorvejen rent faktisk er vedtaget ved lov. Det er ellers udgangspunktet for ekspropriation.

Men usælgelig ejendom er ikke i sig selv nok til en fremrykket ekspropriation. Andre mere sociale forhold skal også gøre sig gældende: fødsel, alder, nyt arbejde, alvorlig sygdom, skilsmisse m.v.

- Så må reglerne ændres. Det er det rene galskab, at man skal ud i en skilsmisse eller blive alvorligt syg for, at man kan blive reddet ud af en økonomisk suppedas, som staten har stillet én i. Jeg har aldrig hørt mage, siger Ole Holm.

I stedet for de nugældende regler foreslår han og nogle af de øvrige motorvejstruede, at alle lodsejere inden for en afstand af 500 meter fra den skitserede motorvej skal kunne forlods-eksproprieres betingelsesløst her og nu, selv om det ikke er endeligt besluttet at etablere motorvejen.

Det skal de imidlertid ikke fæstne alt for megen lid til vil ske sådan lige med det første.

- Det forslag har jeg aldrig set eller hørt om før nu. Det kan jeg simpelt hen ikke forholde mig til. Det ville være useriøst på så løst et grundlag, siger transportminister Benny Engelbrecht (S)

Mange berørte

Ole Holm og hans kone og søn bor på en landejendom med 320 kvadratmeter beboelse og 20 hektar skov. De synes, grundlaget er mere alvorligt, end det er løst.

Bliver motorvejen til noget, snupper den seks hektar af deres skov og vil ligge 200 meter fra deres stuevindue. En kommunal vej skal omlægges og vil slå et slag ind i forhaven. En mindre del af bygningen risikerer nedrivning.

På selve den sydlige motorvejsstrækning, der nu er udpeget, ligger op mod 75 ejendomme, som ejes af mennesker og bebos af mennesker.

Mange andre, som Ole og Hanne Holm, kommer til af afgive jordstykker eller bliver berørt visuelt eller må imødese støjplager. Hvis altså såfremt i fald ...

- Alene her i Billund Kommune, som Vorbasse hører til, er situationen meget alvorlig. En løselig vurdering siger, at 175 lodsejere bliver berørt på den ene eller den anden måde.  Og så er der alle de andre hele vejen ned til Haderslev, siger Ole Holm.

Usælgelige og værdiløse

Han og hans kone valgte i 2005 at bosætte sig på stedet, men det var ikke tænkt som et livstidsprojekt.

- For lidt over et år siden havde vi aftale med et yngre par om at overtage stedet, fordi vi har lyst til noget mindre. Men deres realkreditselskab sagde nej, for med en så uvis fremtid var der ikke tilpas sikkerhed for finansieringen. Den situation er kun blevet værre, siger Ole Holm.

Det har han ret i, bekræfter Elke Lykke, der er indehaver af ejendomsmæglerfirmaet Estate i Billund.

- Ingen tør købe ejendomme i de områder, hvor en motorvej kan komme, fordi de kan vise sig at være værdiløse. Jeg oplever igen og igen, at det første, en køber spørger om, er, om der kommer en motorvej tæt på. Det er højt oppe i folks bevidsthed, siger hun.

Ærlig eller arrogant

Som transportminister er det Benny Engelbrecht (S), der personificerer hele det politiske forlig.

- Jeg var helst uden den motorvej, men jeg nikkede ja. Den er et ønske hos især Venstre og Konservative, men de sagde så ja til noget andet, de egentlig var imod, men som vi ønskede, siger han.

En række mennesker sidder tilbage med regningen for kompromisets og forligets kunst. Det ved Benny Engelbrecht godt.

- Vi må være ærlige at sige, at sådan er det, lød det fra ham, da han 5. juli her i avisen sagde, at vi kan komme helt frem til 2050, inden der kommer vished.

Sådan er det - den formulering er ikke faldet i god Vorbasse-jord. Som Birte H. Christensen sagde, da hun som en af de 23 i onsdags talte om den situation, de befinder sig i:

- Hvordan kan han finde på at sige sådan? Som om han slet ikke regner os for noget som helst. Som om, han er helt ligeglad med, hvilke meget alvorlige problemer, vi sidder med nu. Det er arrogant.

Den vurdering er ministeren ikke begejstret for.

- Jeg forstår disse menneskers frustrationer. Jeg vil ikke være arrogant, og det synes jeg heller ikke, at jeg er. Jeg forsøger bare at fortælle, hvad konsekvensen er af et politisk forlig. Det er så en af ulemperne ved langtidsplanlægning, at nogle borgere risikerer at leve i usikkerhed i mange år, siger Benny Engelbrecht.

Færre i usikkerhed

Omvendt, mener han, er der nogle fordele ved at indskrænke seks mulige strækninger til én:

- Det formindsker i betydelig grad antallet af mennesker, der skal leve i usikkerhed om fremtiden, og med én mulig linjeføring er der skabt mulighed for de fremrykkede ekspropriationer.

Benny Engelbrecht erkender dog, at muligheden for fremrykket ekspropriation er forbundet med en række betingelser af social karakter, men han advarer mod af den grund at undlade at søge om muligheden.

- Der kan være mange forhold, som gør, at man kan komme i  betragtning. Inden vi tegner et billede op af, at ingen kan få den mulighed, vil jeg sige, at det er noget, man hellere må spørge om en gang for meget end en gang for lidt, siger han.

Ubesvarede invitationer

De motorvejstruede på Vorbasse-kanten ville gerne spørge om lidt af hvert - ansigt til ansigt med ministeren, hjemme hos dem selv.

Ole Holm sendte en invitation, da han i Nordjyske Stiftstidende 29. juni kunne se Benny Engelbrecth fortælle, at han efter sommerferien "skal rundt til så mange byer og kommuner som muligt for med egne øjne at se, hvor og hvordan, infrastrukturaftalen skal udfolde sig – og tale med jer om, hvad det får af betydning for jer."

Andre sendte også invitationer. Også til andre politikere. Ingen har modtaget svar, de venter stadig. Men Benny Engelbrecht skal nok komme, lover han.

- Jeg har gennemført besøg i 40 kommuner, så ja, jeg mangler stadig nogle. Alle skal nok få svar, men der er så mange, at der godt kan gå nogen tid. Jeg er helt sikker på at besøge det område også, men jeg kan ikke love det på denne side af årsskiftet, siger Benny Engelbreht.

I ventetiden funderer Ole Holm over en vending, han og de andre på egnen jævnligt støder på.

- Politikere fra hele spektret har udtrykt forståelse for vores bekymringer. De siger, vores situation er uheldig. Det er den ikke. Vi sidder med konsekvenserne af en helt bevidst beslutning, ikke af et uheld, siger han.

Sådan rammer motorvejen

Den  sydlige del af den kommende hærvejsmotorvej er på 83 kilometer fra Give til Haderslev, hvis den anlægges fuldt ud. Det besluttes tidligst i 2035.

På den pågældende strækning forventes 70-75 ejendomme at blive totaleksproprieret.

I alt 470-475 ejendomme kommer til af afgive jordarealer til motorvejsbyggeriet.

Motorvejen får et permanent areal på 655–660 hektar (svarende til 8250 typiske parcelhusgrunde).

Til arbejdet med etableringen af motorvejen bliver der midlertidigt behov for 375-380 hektar.

Støj: Miljøstyrelsens grænseværdi for støj i rekreative områder er på 58 dB. Den grænse vil blive overskredet for 1063 ejendommes vedkommende. For 407 boliger vil lydniveauet komme over 63 dB.

Forsiden netop nu
Danmark

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

Danmark

Kommission vil have Forsvaret til at se på slettede sms'er

Danmark

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Podcasts

Lyt: Er der et DF tilbage til den kommende formand?

Danmark

Færre udsatte boligområder: Minister tager æren, men der er flere forklaringer

Udland

Meghan vinder endnu engang over tabloidavis i retten

Kultur For abonnenter

Forvrøvlet og virkelig vellavet film om en stor, rød hund

Film: At “folk ikke kan lide det anderledes”, som er en af filmens væsentlige budskaber, er en sandhed med modifikationer, både i det virkelige liv og i historien her, al den stund nytilflyttede og knap så velhavende, men ellers ikke voldsomt anderledes Emily mobbes ondt og intenst af sine skolekammerater, mens den hus-store, knaldrøde hundehvalp, der må siges at være voldsomt anderledes, bliver kæledyrs-superhelt.

Kultur

Tillykke med de 50! Koldinghus hylder kronprinsesse Mary med kæmpe udstilling

Udstilling: Den 31. januar 2022 åbner Koldinghus sæsonen med et brag, der med sikkerhed vil give genlyd både i medierne og blandt publikum. Anderledes kan det næppe være, når den første store udstilling i det kommende år sætter fokus på kronprinsesse Mary, som fylder 50 den 5. februar.

Danmark

Terrorsigtede mødre skal fortsat sidde fængslet

En 34-årig mor til fem skal indtil 20. december fortsat sidde varetægtsfængslet for støtte til terrororganisation og ulovligt ophold i Syrien.

Danmark For abonnenter

Mangel på sygeplejersker presser sygehuse til at kaste flere millioner efter vikarer - én region må helt opgive jagten

Danmark For abonnenter

Mette F. opfordrer til at tage imod tredje stik - men vil ikke tvinge nogen

Danmark

Se videoanalyse: Regeringen vil købe sig tid, så sundhedssystemet ikke kollapser

Danmark

Antallet af coronasmittede sætter rekord: Statsministeriet indkalder til pressemøde

Danmark For abonnenter

Truer Omikron årets julerejser? - Lige nu er reaktionen lidt panikagtig

Erhverv

Noget tyder på, at #KollektivOpsigelse ikke endte som den store masseopsigelse blandt sygeplejersker

Kultur For abonnenter

Græsk sci-fi under en pandemi: Er du parat til at huske, hvem du er?

Debat

Klimarådets anbefaling: Højere dieselafgift vil bringe Danmark tættere på klimamål