Annonce
- Regeringens forslag er et skridt på vejen, men det havde været meget bedre, hvis man havde løst det politisk ved at tillade en fornuftig udvikling af landdistrikterne og ikke ønskede at koncentrere al udvikling inde i byerne, siger Kim Ruberg, formand for organisationen Bedre Balance. Foto: Morten Pape
Danmark

Statsgaranti på landlige hushandler er kun en lille dråbe

Regeringen vil gøre det nemmere at købe bolig på landet og vil derfor lade staten garantere den yderste fjerdedel af realkreditlånet. Mens Landdistrikternes Fællesråd jubler, er begejstringen mindre hos organisationen Balance Danmark, der kalder forslaget for en god, men lille dråbe.

Finansiering: Det kan være svært at få lov til at låne penge til at købe et hus i landdistrikterne. Regeringen har derfor lanceret en model, der skal gøre det nemmere for borgere i landdistrikterne at få et realkreditlån.

Modellen betyder, at staten vil garantere den yderste fjerdedel af realkreditlånet - det vil sige 20 procent af boligens værdi. Dermed løber realkreditinstitutionerne en langt mindre risiko og forventes på den baggrund af være mere villige til at låne penge ud.

Mens Landdistrikternes Fællesråd har udtrykt begejstring for forslaget, er organisationen Balance Danmark positiv, men mere forbeholden.  Organisationen er partipolitisk uafhængig og har som sit erklærede mål at arbejde for vækst, velstand og lige vilkår i hele Danmark. Medlemmerne er alt fra kommuner, virksomheder, organisationer og foreninger til privatpersoner.

Avisen Danmark har bedt Kim Ruberg, der er formand for Balance Danmark, forholde sig til regeringens udspil.

Har regeringen fat i et reelt problem?

- Der er tale om et meget reelt problem.  Og det er godt, at der bliver gjort noget ved det. Vi havde foretrukket, at der blev gjort mere, men det er den rigtige vej at gå og et skridt i den rigtige retning. Jeg havde dog hellere set et system, hvor  realkreditinstitutterne selv havde bidraget fremfor staten. Lidt i retning af Rejsegarantifonden. For eksempel har vi kigget på, om der ikke skulle betales en lille promilledel af hver hushandel ind til en fond til at dække tab.

Hvor mange mennesker bliver berørt?

- Vi har det ikke i procenter, men der er tale om tusinder og atter tusinder over hele landet. Vi har så let ved at finde konkrete eksempler.

Hvad mener ud med, at der kunne være gjort mere?

- Her i Midtjylland, hvor jeg bor ude på landet, havde vi en dygtig smedemester. Han ville udvide sin forretning, fordi han havde så stor succes, og fordi den skulle udvides over et vist niveau, så skulle han ind og ligge i et industriområde i Horsens, hvilket er rablende vanvid, for så skal alle landmændene herude køre deres maskiner ind til Horsens for at få dem repareret. Det er ét af ufatteligt mange eksempler på, hvordan vi har en planlovgivning i Danmark, der vrider landet skævt og favoriserer byerne og nedgør landdistrikterne.

- Når vi har lovgivning, som gør, at nogle dele af landet ikke må udvikle sig, hvad sker der så i de områder? Jamen så falder priserne. Hvis du ikke må have arbejdspladser der, så er der ikke så meget ved at bo der, og hvis du både lukker skoler, arbejdspladser, offentlig administration, hvad sker der så med boligpriserne osv. Så det her er et politisk skabt problem, som kan løses og bør løses politisk. Regeringens forslag er et skridt på vejen, men det havde været meget bedre, hvis man havde løst det politisk ved at tillade en fornuftig udvikling af landdistrikterne og ikke ønskede at koncentrere al udvikling inde i byerne.

Hvad foreslår I?

Som sagt er regeringens forslag et godt skridt den rigtige vej, men det skal følges op med, at man også lovgivningsmæssigt laver Planloven, så man ikke favoriserer nogle områder og lukker andre ned. Sådan at man ikke pr. definition altid centraliserer alt, så man fjerner undervisningsinstitutioner, statslige virksomheder, administration, sygehuse, politistationer osv. fra de lokale områder. Vi skal have fat fra grunden af.

Så regeringens forslag er kun en dråbe i havet?

Ja. Det er en god dråbe, men det er en lille del af et meget mere omfattende centraliseringsproblem, som i sidste ende altid ender i Finansministeriets regneark. Der kan de ikke andet end at sige, at stort er godt, og småt er skidt, og det er simpelthen ikke rigtigt. Enhver, der har drevet en virksomhed, ved, at en lille enhed er mere effektiv end en stor enhed.


Der kan de ikke andet end at sige stort er godt og småt er skidt, og det er simpelthen ikke rigtigt

Kim Ruberg, formand for Balance Danmark


- Jeg taler for at stoppe centraliseringen og støtte de dele af Danmark, hvor de reelle værdier skabes. Danmarks nettoeksport er på 250 milliarder i alt - det lever vi af i dette land - og omkring 200 af dem skabes udenfor de store byer.

Danmark

Løvkvist: Mens hårtotterne flyver i DF, lister formanden i sikkerhed og håber, det går over

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Danmark For abonnenter

Efter 15 år i søgelyset: Berygtet omskæringslæge er sat ud af spil

Danmark For abonnenter

Motorvejsplaner efterlader borgere i usikkerhed i årevis: Sådan kan de skånes i fremtiden

Podcasts

Net-butikker presser din urhjerne: Sådan undgår du uønskede impulskøb