Annonce
Tendensen er klar: Flere og flere smutter over for rødt lys. Arkivfoto: Jens Thaysen
Danmark

Respekten for færdselsreglerne er i frit fald: Flere og flere kører over for rødt

Flere og flere kører over for rødt lys. Undersøgelser, ulykkestal og bødestatistikker taler et trist sprog.

Trafikadfærd: De dage er forbi, da det røde trafiklys var samfundets største autoritet og øverste myndighed. Vi venter ikke længere på, at farven skifter til først gult og så grønt. I stigende grad ignorerer vi det røde lys, hvis det er muligt.

Det fremgår på flere fronter: Bøder, som færdselspolitiet udskriver, ulykkestal fra Vejdirektoratet og undersøgelser, som Rådet for Sikker Trafik har lavet.

Det blev også illustreret, da Avisen Danmark i mandags ved 16-tiden stillede sig op ved et af landets tusinder af lyskryds, i dette tilfælde i Aarhus. På blot 30 minutter kørte mindst 21 biler over for rødt lys.

Det var dér, hvor Edwin Rahrsvej munder ud i Åby Ringvej. Her er to rødlysulykker inden for to år endt med to dødsfald.

Dette lyskryds er et af to, hvor der på forsøgsbasis skal opsættes rødkørselskameraer, som afslører dem, der smutter over for rødt.

Selv om det andet kamera også bliver sat op i Aarhus, skal man ikke lægge noget i dét. Problemet med, at mange bilister jokker speederen i bund og smutter over, selv om det er blevet rødt, er nemlig landsdækkende, og det er voksende.

Det fortæller Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

- Tendensen er desværre ret klar. Der er kommet en noget egoistisk holdning til, hvordan man kan tillade sig at opføre sig i trafikken. Det ser vi i mange tilfælde, ikke mindst kan vi konstatere en faldende respekt for det røde lys, siger han.

Menneskeliv på spil

Udviklingen kan aflæses i bødestatistikken. På fire år er antallet af sigtelser, der er rejst for at køre over for rødt lys, vel at mærke rent rødt, ikke gult, vokset med 33 procent - fra 3.931 sigtelser i 2017 til 5228 sigtelser i 2020. Tallene for dette års første otte måneder peger i retning af et niveau på linje med sidste års.

Flere og flere bliver sig selv nærmest og gradbøjer færdselsreglerne, hvis det er til egen fordel

Christian Berthelsen, Rigspolitiet

- Der kan være tale om, at der på nogle tidspunkter har været særligt politimæssigt fokus på denne færdselsforseelse, og så vil det naturligvis give flere sigtelser og bøder. Men det ændrer ikke på, at vi generelt konstaterer, at flere og flere bliver sig selv nærmest og gradbøjer færdselsreglerne, hvis det er til egen fordel.

- Nogle tænker ikke over de mulige konsekvenserne, men der kan også være nogle, som foretager en risikoberegning, altså en bevidst og gennemtænkt handling, hvilket er ganske slemt, siger Christian Berthelsen.

Disse konsekvenser omfatter tabte menneskeliv og personskade. Vejdirektoratets ulykkesstatik viser, at ulykker, i forbindelse med at der køres over for rødt lys, i gennemsnit koster fem menneskeliv om året. Gennemsnitligt kommer 95 mennesker om året alvorligt til skade som følge af den type ulykker.

Andre ulykkestyper koster endnu flere dødsfald. I 2020 mistede 163 mennesker livet i trafikken.

- Det er ikke den mest omfangsrige årsag til dødsulykker, vi taler om her, det er nogen lunde med niveau med dødsfald i forbindelse med højresvingsulykker. Men trafikale dødsfald er forfærdelige uanset antal, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.

I denne sammenhæng er der et helt andet perspektiv, som er ganske alvorligt: at respekten for færdselslovene er aftagende, mener hun:

- Vi oplever en generel tendens til, at den enkelte ser sine egne færdigheder som vigtigere end færdselsloven

Trafikkens fællesskab

I januar i år gennemførte Rådet for Sikker Trafik en undersøgelse, der omfattede over 2.500 bilister. Tre ud af fire oplyste, at de en eller flere gange inden for det seneste år havde oplevet, at andre er kørt over for rødt lys.

Over for rødt

76 procent på landsplan har en eller flere gange ind for et år oplevet, at andre kørende trafikanter smutter over for rødt lys. Fordelt på regioner ser tallene således ud.

Region Hovedstaden: 82 procent

Region Midtjylland: 75 procent

Region Syddanmark: 75 procent

Region Sjælland: 74 procent

Region Nordjylland: 64 procent

I Sikker Trafik peger seniorprojektleder Liv Kofoed-Jensen også på en stigende egoisme i trafikken som en del af forklaringen.

- Man tænker meget på sig selv, ikke på det fællesskab, man nu engang er en del af, når man er ude i trafikken, siger hun.

Efter hendes mening er der brug for en større bevidsthed om, at man er sammen med andre, når man bevæger sig ud i trafikken.

- Når folk sidder hjemme i sofaen, synes de fleste, at det er forkert at køre over for rødt. Vi hører tit travlhed som undskyldningen for alligevel at gøre det. Der sker noget med éns tanker, når man er sent på den; så kommer andre værdier ind og overskygger regler og alle gode intentioner.

- Det ville virkelig gøre en forskel, hvis bare man satte et par minutter mere af til sin transport. Uden travlhed bliver man mere rummelig over for andres fejl, og man får overskud til at sige, at det ikke er vigtigt at køre over for rødt for at nå frem, siger Liv Kofoed-Jensen.

Effekten vurderes

Forsøget med kameraer i de to lyskryds i Aarhus går i gang efter nytår. De, der kører over for rødt, bliver blitzet og får tilsendt en bøde, som man kender med fartsyndere på steder med kameraer installeret i de såkaldte stærekasser.

Forsøget følges af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Østjyllands Politi og Aarhus Kommune.

Et af arbejdsgruppens medlemmer er projektleder og trafikingeniør i Aarhus Kommune Anders Kruse Christiansen.

Han håber, at selve opsættelsen af kameraerne kan dæmpe lysten til at køre over for rødt. I øvrigt er han ikke overrasket over, at Avisen Danmark på en halv time registrerede 21 trafikanter køre over for rødt lys i et af de to forsøgskryds.

- Det passer desværre med de erfaringer, vi selv har gjort gennem nogle grovtællinger, siger han.

Dødsfald, personskader, bøder

I perioden 2016-2020 døde fem mennesker som følge af rødkørselsulykker, og 474 mennesker kom alvorligt til skade.

Fra 2017  til 2020 voksede antallet af sigtelser og dermed bøder for at køre over for rødt lys med 33 procent:

2017: 3.931 sigtelser.

2018: 4.385 sigtelser.

2019: 4.698 sigtelser.

2020: 5.285 sigtelser.

Første otte måneder af 2021: 3.228 sigtelser.

På et tidspunkt skal arbejdsgruppen bag forsøget vurdere, om kameraerne har nogen effekt, det vil sige, om bilisterne de to steder i mindre grad vil køre frem for rødt.

- Nogle er ligeglade med andres ve og vel, og vil ikke ændre adfærd. Men den daglige pendler, der trykker på speederen i stedet for på bremsen for lige at vinde lidt tid, når grønt bliver til rødt, kommer måske på andre tanker, når et kamera registrerer den ulovlige adfærd. Det kan man i hvert fald håbe, siger Anders Kruse Christiansen.

Der er ikke sat nogen slutdato på forsøget. Det er derfor uvist, om kameraer skal pilles ned igen, eller om de giver så gode erfaringer, at de ender med at blive en del af inventaret i andre af landets lyskryds.

Forsiden netop nu
Danmark

DF-profil: Messerschmidt bør trække sig som næstformand

Danmark

Antallet af coronasmittede sætter rekord

Danmark

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Sport

Lego-familiens pengetank vil hjælpe Danmark til flere OL-medaljer: Donerer 50 millioner kroner

Danmark For abonnenter

Omikron-variant giver stor bekymring for nye isolationsregler

Danmark For abonnenter

USA's abortmodstandere vejrer morgenluft og vil ændre 50 års fri abort

Danmark For abonnenter

Partijura slår skår i DF-duoen Messerschmidt og Kofods formandsdrømme

DF-formand: Selv om Dansk Folkepartis næstformand, Morten Messerschmidt, gerne slår sig op på at være en nidkær jurist, har han og partifællen Peter Kofod begået, hvad politisk kommentator Hans Engell kalder en stor fodfejl.

Indland

Kør tidligt, kør forsigtigt eller hold bilen hjemme: Det bliver en rigtig, rigtig våd onsdag

Der vil dale sne ned fra himlen over hele Danmark onsdag, og det vil mange steder være tung sne, som kan gøre vejene glatte.

Indland

Region til 40.000 ansatte: Coronapas eller hjem uden løn

Næsten 40.000 ansatte i Region Hovedstaden skal fra mandag kunne fremvise et gyldigt coronapas, hvis de vil møde på arbejde.

Danmark

Moderselskab i sag om brændstof til Syrien: Tjente ikke på det

Danmark

Selv om du er 'uskyldig til det modsatte er bevist', kan du havne bag tremmer i årevis - uden dom

Danmark For abonnenter

Amalie har sagt op og vil væk fra sygeplejen: - Det er hele min identitet, der er krakeleret

Danmark

Skuddrab på uskyldig mand under bandekonflikt: Først 26 måneder efter kommer sagen for retten

Danmark

Dyrby holder fri et par dage fra B.T. efter anklager

Erhverv

Familieejede Jesperhus er blevet solgt til nye ejere

Kultur For abonnenter

Stakkels børnefamilier: Der er grotesk meget jule-tv, men her er de tre vigtigste tv-julekalendere

Debat

Kronik: Da provinsen fik sine egne museer