Annonce
Regeringen foreslår, at der skal afsættes en halv millard kroner til elbilsladere i Danmark. Det skal sikre elbilen som et alternativ til fossilbilen. (Arkivfoto). Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Indland

Regeringen vil afsætte en halv milliard til elbilladere

Transportminister Benny Engelbrecht ønsker, at der investeres 500 millioner kroner i ladeinfrastrukturen.

Regeringen ønsker med et udspil at gøre livet som elbilejer nemmere i Danmark. Derfor foreslår transportminister Benny Engelbrecht (S), at der skal afsættes en halv milliard kroner til den danske ladeinfrastruktur.

- Det skal være lige så let at køre grøn bil, som det er at køre konventionel bil i dag. Det betyder, at man skal undgå omvejskørsel for at lade sin elbil op.

- Og med forslaget, som vi kommer med, er det antagelsen, at man kan undgå netop det i 99,9 procent af alle køreture. Det vil sige, at man vil kunne lade sin elbil op umiddelbart i nærheden af en statsvej, siger Benny Engelbrecht.

Ifølge Vejdirektoratet vil de 500 millioner kroner medføre, at der kan etableres godt 50 ladeparker med omtrent 630 lynladepladser fordelt rundt om i landet.

- For at vi kan få dækket hele landet, så er det nødvendigt at følge Eldrup-kommissionens anbefalinger om, at staten laver medinvesteringer.

Engelbrecht peger på, at pengene vil kunne mærkes hos elbilejerne på selv de mest travle dage.

- Hvis man tager ud på rejseintensiv fredag - hvor der er absolut mest pres på vejsystemet - så vil man ikke opleve ventetider, som overstiger 10 minutter noget sted i Danmark, hvis man skal lade sin bil, siger han.

Regeringen anerkender, at bilen som transportmiddel indtager en vigtig plads hos danskerne, som bor uden for de større byer.

Her betyder de større afstande, at andre transportmidler ikke er et reelt alternativ. Derfor skal elbilen gøres mere attraktiv for dem, mener transportministeren.

- Det er nødvendigt at sikre, at det bliver ligeså let at komme til at lade sin bil, som det er, hvis man kører på benzin eller diesel. Og der må man sige, at der halter infrastrukturen stadigvæk bagefter.

- Hvis vi alene overlader det til markedet, så vil der være en risiko for, at elbiler bliver et storbyfænomen, men sådan skal det ikke være. Derfor skal vi have en infrastruktur, som følger med.

Forslaget om den halve milliard kroner bliver en del af infrastrukturforhandlingerne, som afholdes senere i foråret.

/ritzau/