Annonce
Sådan så det ud i Jonstruplejren i Ballerup i begyndelsen af pandemien i marts 2020, da myndighedernes coronahotline var nyetableret. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Danmark

Over en times telefonkø er almindeligt på coronahotlinen: - Det er sindssygt lang tid at vente

Hvis du er i tvivl om coronarestriktioner eller har generelle spørgsmål til virussen, kan du ringe til den myndighedsfælles coronahotline og få svar på dine spørgsmål. Men inden du ringer op, bør du væbne dig med tålmodighed. Telefonkø på over en time til hotlinen er nemlig ikke unormalt.

Coronavirus: Når coronarestriktionerne efterhånden er blevet ændret en del gange i løbet af de sidste par år, kan det være nemt at komme i tvivl om, hvilke regler der gælder. I tvivlstilfælde kan det være smart, at man kan gribe knoglen og ringe til en hotline for at blive opdateret på det seneste nye.

Men måske er der lige lovligt mange, der synes, at sådan en service er smart. I hvert fald kæmper den myndighedsfælles coronahotline med meget lange ventetider på telefonen.

Særligt er ventetiden lang i eftermiddagstimerne mellem klokken 14 og 17, fortæller Henrik Framvig, der er vicepolitiinspektør for Rigspolitiets Nationale Beredskabscenter og Nost - Den Nationale Operative Stab, som har ansvaret for hotlinen.

- Jeg må bekræfte, som I har fået at vide, at der godt kan være op over en times ventetid i de her perioder, siger han til Avisen Danmark.

Tvivl om regler

En af de personer, der for nylig har ringet til hotlinen, er 32-årige Stefani Kristiansen fra Holbæk.

Hun ringede mandag aften klokken 19.28 - uden for det mest belastede tidspunkt - og alligevel tog det hende halvanden time at komme gennem køen.

- Vi har været smittet herhjemme - tre af os var, men min mand var ikke. Så jeg skulle tale med dem om min mand og de nye restriktioner - om han måtte tage på arbejde, mens vi andre herhjemme var smittede, siger hun.

Inden opkaldet havde hun forsøgt at finde informationer på nettet, men hun var stadig i tvivl, og derfor ringede hun til hotlinen for at være sikker.

32-årige Stefani Kristiansen fra Holbæk måtte vente i telefonkø i halvanden time, før hun kom igennem på den myndighedsfælles coronahotline. Selve samtalen tog ifølge hende selv højst et minut. Privatfoto

- Jeg blev meget i tvivl om det, de havde skrevet, så jeg ville bare høre det fra nogens mund. Jeg kan bedre lide at høre den slags fra mennesker, for medierne siger noget forskelligt, og så hører man noget fra veninder, og man bliver helt i tvivl om, hvad der gælder, siger hun.

Ventetiden på halvanden time skal i øvrigt holdes op imod, at Stefani Kristiansens samtale med manden i den anden ende af røret kun varede et minut.

Mellem to stole

Også Michael Pedersen fra Vejle har oplevet lang ventetid på coronahotlinen.

I sidste uge var han medarrangør af et velgørenhedsprojekt, hvor 50 udsatte var inviteret til middag på Flammen i Vejle. Mange af de inviteredes coronapas var i løbet af weekenden udløbet, men da der var tale om et lukket arrangement på en restaurant, var Michael Pedersen i tvivl om de gældende regler.

Han ringede derfor i formiddagstimerne først til den myndighedsfælles coronahotline, hvor han ventede i kø i 50 minutter, hvorefter han opgav. Derefter forsøgte han hos Socialstyrelsens coronahotline, som var i tvivl. Så talte han med politiet, som også var i tvivl, og han blev dernæst henvist til den myndighedsfælles hotline, hvor han derfor ringede op igen.

Hvis man gerne vil have, at folk overholder regler og andre ting, ved jeg ikke, hvor mange der har tålmodighed til at vente i flere timer. Det er sindssygt lang tid at vente.

Michael Pedersen, Vejle

Efter to timer og et kvarter kom han igennem.

- Jeg snakkede med en fyr, der gav fantastisk service og som hjalp mig helt vildt godt. Sammen fandt vi ud af, at vi med arrangementet faldt mellem to stole,  men som de så det, var der ikke en undtagelse, fortæller Michael Pedersen.

Efterfølgende har han undret sig over de lange ventetider.

- Hvis man gerne vil have, at folk overholder regler og andre ting, ved jeg ikke, hvor mange der har tålmodighed til at vente i flere timer.

- Det er sindssygt lang tid at vente - ikke mindst når man er under stort tidspres for at finde en løsning for et arrangement. Når man tænker på, at corona og restriktioner er et klart fokusområde, så er jeg forbavset over, at ventetiden er så lang. Mange er måske ikke lige så tålmodige, som jeg var tvunget til at være.

Svært at forudse behov

Hos Rigspolitiet, som har ansvaret for hotlinen, hvor personalet, der betjener telefonerne, kommer fra Forsvaret, Hjemmeværnet og Beredskabet, erkender man, at det har været en stor udfordring at lægge vagtplaner for hotlinen.

Åbningstider og ventetider på coronahotlinen

Den myndighedsfælles coronahotline kan fanges på telefon 7020 0233 og tager imod opkald alle dage i tidsrummet 07-22. Her kan man henvende sig med generelle spørgsmål om coronavirus og restriktioner.

Ifølge Henrik Framvig, vicepolitiinspektør hos Rigspolitiets Nationale Beredskabscenter og Nost - Den Nationale Operative Stab, som har ansvar for coronahotlinen, er det mest belastede tidspunkt på telefonlinjen mellem 14 og 17. Desuden er der mange opkald i første åbningstime om morgenen.

I øjeblikket er oplevelsen dog, at mange også ringer til den generelle coronahotline med spørgsmål, der burde rettes til smitteopsporingsenheden, som sidder et andet sted. Ifølge Henrik Framvig ringer nogle til den generelle hotline grundet lang ventetid hos smitteopsporingen, men i sådan et tilfælde vil man blive henvist tilbage.

- Alt det her med hotlinen har været svært at planlægge, fordi udviklingen i smitten overhaler os indenom og udenom hele tiden. Når man lige pludselig går til smittetal på 40.000 om dagen fra markant færre, bliver mange flere involveret - og naturligt deraf har flere også spørgsmål om det. Det kan derfor være svært at dimensionere, men vi gør, hvad vi kan, siger Henrik Framvig fra Rigspolitiet.

Lige rundt om hjørnet ser det ud til, at alle restriktioner bliver sløjfet. Det vil om ikke andet formentlig give højere smittetal, og derfor kan hotlinen måske blive endnu mere presset.

Henrik Framvig fortæller dog, at man er i gang med at ansætte flere til at besvare opkald. Men en udfordring i forhold til ansættelse er, at ingen ved, hvor langt ud i fremtiden der vil være behov for hotlinen.

- Men vi arbejder altså på at forkorte ventetiden. Der er ikke nogen, der kan være tjent med at sidde i venteposition i flere timer, siger Henrik Framvig.

Forsiden netop nu
Danmark

Statsministeren mødte læserne: Se Mette Frederiksen forklare, hvorfor hun vil af med forsvarsforbeholdet

Danmark For abonnenter

Pers bedste ven døde af at blive smittet på sygehuset: Nu har den 77-årige opfundet et våben til at udrydde smitsomme og livsfarlige bakterier

Danmark

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Podcasts

Lyt: Mette Frederiksen har fundet sin store fortælling til valgkampen

Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Udland

Putin: Vi er klar til at drøfte korneksport fra Ukraine

Udland

Harpoon-missiler fra Danmark er nået frem til Ukraine

Ukraines forsvarsminister bekræfter lørdag på Facebook, at hans land er i gang med at modtage Harpoon-missiler fra Danmark.

Indland For abonnenter

Forsker om velfærd: - Man belønner og anerkender folk for at give urealistiske løfter

Velfærd: Udfordringen er til at få øje på, i 2030 vil der mangle 44.000 ansatte i det offentlige, og flertallet vil mangle i kommunerne, med andre ord i blandt andet ældrepleje, skoler, børnehaver og vuggestuer.

Udland

Kvindelig festdeltager stoppede potentielt masseskyderi i USA

En kvindelig festdeltager stoppede et potentielt masseskyderi i USA, da hun denne uge trak sin pistol frem og skød mod en mand, der havde åbnet ild med en halvautomatisk riffel mod en større menneskemængde.

Danmark

Efter gentagne afvisninger: Skatteminister åbner døren for forbud mod spilreklamer

Danmark

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Debat

Debat: Identitetspolitisk galskab hos DR

Debat

3F om de manglende hænder: Ulven kommer - ikke

Danmark

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Indland

Elbiler dyster i Vestjylland om at nå længst på færrest kilowatt

Indland

Overtændt publikum afbrød koncert: Jelling fortsætter som normalt

Debat

Debat: Vi skal gøre mere for at bekæmpe og forebygge ludomani