Annonce
Statsminister Mette Frederiksen (S) og den tyske forbundskansler Angela Merkel arbejder for, at EU's kvotehandelssystem ETS udvides med transport og bygninger. Det er det store flertal af EU-lande imod, da det vil ramme skævt. Nogle steder frygter man stor vrede som i Frankrig med de gule veste. Foto: Kenzo Tribouillard/Ritzau Scanpix
Danmark

Op ad bakke for BMW og regeringen: Frederiksen og Merkel kører svært parløb om reform af EU's klimakvoter

Striden om en kommende reform af EU's kvotehandelssystem er i fuld gang, og i nogle af unionens lande frygtes reaktioner fra vrede borgere, som da de gule veste lammede Frankrig.

EU: Angela Merkel er ikke den værste ven, man kan have i EU. Men det bliver alligevel en kamp op ad bakke for statsminister Mette Frederiksen (S), når hun og den tyske forbundskansler vil reformere EU's klimakvotesystem, ETS.

De to regeringsledere står ret alene før et EU-topmøde mandag med deres ønske om, at transport og bygninger skal være en del af ETS-systemet.


Grønne EU-partier og klimaaktivister har langet ud efter Danmark og Tyskland for at køre et uskønt parløb med den tyske bilindustri, som netop ønsker transport inkluderet i ETS.

Fra artiklen


Østeuropa er stærkt imod. I Frankrig frygter præsident Emmanuel Macron, som er på vej imod et præsidentvalg, at hans landsmænd vil trække i de gule veste igen, da en reform kan føre til dyrere benzin til bilen og prisstigninger på gas til opvarmning.

Pres fra bilindustrien

Grønne EU-partier og klimaaktivister har langet ud efter Danmark og Tyskland for at køre et uskønt parløb med den tyske bilindustri, som netop ønsker transport inkluderet i ETS.

"Fordelene ved at inkludere landtransporten i ETS er adskillige", skriver BMW og Opel i en fælles rapport.

Heri nævnes, at det vil give producenterne incitament til at "regulere CO2-udledende aktiviteter", så forbruget af fossile brændstoffer reduceres.

Når bilindustrien arbejder for det, skyldes idet ifølge De Grønne i EU-Parlamentet, at der vil gå lang tid - hvis det lykkes - at blive enige, og desuden er kvoteprisen stadig så lav, at bilproducenterne foretrækker denne model.

Forbrugerne betaler

- Det vil virkelig presse den europæiske solidaritet. Når man taler klimapolitik, så er det forbrugerne, som betaler. Og EU er meget dårlig til at fordele byrden, siger næstformand Bas Eickhout i gruppen De Grønne.

Han henviser til, at prisniveauet er meget forskelligt fra øst til vest i Europa. Men med ETS vil en CO2-kvote have samme pris i hele unionen, og derfor rammer det skævt.

EU-Kommissionen har i år sagt, at den forventer at fremsætte et forslag, der inkluderer transport og bygninger i ETS.

De seneste meldinger er, at man ikke har truffet en endelig beslutning, og der lægges i øjeblikket stort pres på EU-Kommissionen.

Det er planen, at stats- og regeringscheferne på topmødet skal udstikke nogle retningslinjer til EU-Kommissionen på klima - før forslagene fremlægges 14. juli.

Der ventes aktuelt ingen konklusioner fra mødet om ETS, da man netop ikke kan enes.

Opbakning fra DI

DI, Dansk Industri, støtter den danske regerings standpunkt.

- Kvotehandelssystemet er ikke bare skønsang. Men det er et markedsbaseret handelssystem, der virker, og kvoteprisen er markant på vej op. Af flere muligheder har vi sagt, at vi er positive over for at inkludere landtransporten, siger branchedirektør for transport Michael Svane fra DI.

Mette Frederiksen (S) og  Tysklands Angela Merkel vil udvide EU's kvotehandelssystem ETS med transport og bygninger. Det er det store flertal af EU-lande imod. Nogle steder frygtes stor vrede som i Frankrig med de gule veste. Den bevægelse begyndte grundet prisstigninger på brændstof. Arkivfoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

I EU-Parlamentet foretrækker mange at sikre CO2-reduktioner via afgiftsordninger. Det kan være en løsning. Men det har andre ulemper, påpeger DI.

- Når vi taler europæisk sammenhæng, er kvotesystemet et bedre svar, for afgiftspolitik er typisk også national politik, siger Michael Svane.

Han henviser til, at Tyskland har hævet CO2-afgiften på brændstof. Det får tyskere til at tanke i Danmark. Dermed bidrager de til, at Danmark registreres for mere CO2-udledning.

Jo mere fælles, jo bedre

ETS-modellen gør, siger klimachef i DI Anne Højer Simonsen, at man forhindrer problemer med konkurrenceevnen.

- Tager vi ETS som i dag, så er de store forbrugere omfattet. Når de er reguleret under samme system, så har vi ikke et problem med konkurrenceevnen.

Modsat kan andre afgiftsmodeller medføre, at virksomheder flytter deres produktion hen, hvor det ikke koster så meget at udlede. Det samme gør CO2-udledningen, og dermed løser man ikke klimaproblemet.

- Jo mere vi kan have under fælles rammer og en fælles mekanisme, jo bedre. Der er vi enige med regeringen, siger Anne Højer Simonsen.

Sådan fungerer EU's klimakvotesystem

  1. ETS (emissions trading system) sætter et loft over, hvor meget CO2 virksomheder i medlemslandene må udlede.
  2. De omfattede virksomheder køber eller tildeles kvoter for, hvor meget de må udlede.
  3. En CO2-kvote er retten til at udlede et ton CO2. Kvoterne skal give virksomhederne et incitament til at investere i grønne teknologier, så de slipper for omkostningen ved at skulle købe kvoter.
  4. Bøder tildeles, hvis omfattede virksomheder udleder mere end deres kvote. Udleder de mindre, kan de sælge deres kvoter.
Danmark

Løvkvist: Mens hårtotterne flyver i DF, lister formanden i sikkerhed og håber, det går over

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Danmark For abonnenter

Efter 15 år i søgelyset: Berygtet omskæringslæge er sat ud af spil

Danmark For abonnenter

Motorvejsplaner efterlader borgere i usikkerhed i årevis: Sådan kan de skånes i fremtiden

Podcasts

5 gode råd: Sådan kan du handle sikkert på nettet