Annonce
De studerende på Danish Songwriting Academy skal både lære at skrive sangtekster, melodier og at producere. Undervisningen kommer til at foregå i tæt samarbejde med den danske musikbranche. PR-foto: Thomas Rasmussen/Danish Songwriting Academy
Danmark

Nyt akademi skal sætte Danmark på popmusikkens verdenskort

Til efteråret begynder den allerførste årgang på Danish Songwriting Academy i Roskilde. Den private musikuddannelse er skabt med støtte fra musikbranchen, og målet er, at danske sangskrivere skal stå bag de næste store hits fra verdens største stjerner.

Danish Songwriting Academy er navnet på den toårige private sangskrivningsuddannelse, som tager imod sit første kuld af kommende professionelle sangskrivere til efteråret.

Marianne Fruergaard har mange års erfaring med talentudvikling og er projektchef i Kulturmetropolen, der er et samarbejde mellem en række sjællandske kommuner og en af de institutioner, som har støttet Danish Songwriting Academy. Her fortæller hun om den nye sangskrivningsuddannelse.

- Hvorfor er der brug for et sangskrivningsakademi?

- Det er der, fordi musikindustrien og sangskrivningstalenterne mangler og efterspørger sådan en uddannelse. Ambitionen er at uddanne sangskrivere, som kan være med til at sætte Danmark på verdenskortet, for vi halter bagud i forhold til de nordiske lande, når det kommer til at have sangskrivere på de internationale hitlister. I Norge og Sverige spytter de en lind strøm af internationalt anerkendte sangskrivere ud, hvor det i Danmark nærmere er nogle få autodidakte undtagelser, som for eksempel Cutfather, der får internationalt gennembrud.

- Sangskrivning er jo mange ting. Hvad kommer Danish Songwriting Academy til at fokusere på?

- Uddannelsen har fokus på kommerciel sangskrivning. Mange ved ikke, at det sjældent er den artist, som synger sangen, der også har skrevet den. Stort set alle de store hits er skabt af flere sangskrivere og producere. Det handler om at lære håndværket at kende, og at sangskriverne skal kunne levere sange til et marked, fordi de jo gerne skal kunne tjene penge på det her. De fleste af os ved godt, det er svært at leve af at være kunstner, og i mange andre lande har man fundet ud af, at man kan uddanne sangskrivere med stor succes, og at det er noget, man kan få en karriere ud af.

- Talenterne er der, og der er et kæmpebehov for at blive talentudviklet og for at lære at skrive sange. Mange af de her sangskrivertalenter har ikke noget sted at gå hen, for hvis du ikke selv har lyst til at stå på scenen, så er der ikke mange steder, du kan gå hen at blive dygtigere og få udbygget dit netværk.

- Hvis det her behov har været der så længe, som du siger, hvorfor er det så først nu, Danmark får et akademi af denne slags?

- Der er flere i den danske musikbranche, som har forsøgt i løbet af de seneste 10-15 år, og som ikke er lykkedes, men nu er tiden inde. Der er momentum, og man kan mærke på de unge sangskrivere derude, at de ikke længere er så bange for kommerciel sangskrivning. De har ikke behov for at kalde sig kunstnere og udelukkende lave stor kunst. Førhen har der været en forestilling om, at alt, hvad der sælger, var ufint. Den modstilling mellem fint og kommercielt findes ikke længere - de unge sangskrivere kan skrive alt muligt og på kryds og tværs af genrer. Samtidig har musikbranchen også ændret sig. Det er selve branchen, der står bag Danish Songwriting Academy med penge, og den har engageret sig i at komme ud på skolen og være en del af uddannelsen. Det er ikke sket før, at så stor en gruppe fra den etablerede musikbranche er gået sammen om sådan en uddannelse før. Vi taler om de store pladeselskaber som Universal og Sony og nogle store uafhængige aktører, der er gået sammen om projektet.

Marianne Fruergaard har i mange år arbejdet med at udvikle unge musiktalenter. Hun sidder blandt andet i juryen i talentkonkurrencen Karrierekanonen, og så er hun næstformand i skolebestyrelsen på Danish Songwriting Academy. PR-foto: Kristoffer Juel Poulsen

- Hvad betyder det for uddannelsen, at I har store aktører som Sony og Koda i ryggen?

- Det betyder alt. Det, mange af de her talenter og sangskrivere efterspørger, er netværk i musikbranchen og til markedet. Uddannelsen bliver meget praktisk i sin form. De studerende kommer ikke til at sidde på en stol og lære at skrive en sang - for det første skal man kunne ret meget for at komme ind på uddannelsen, og for det andet sker det her i tæt forbindelse med virkeligheden. Det kan for eksempel være ved, at Christophers pladeselskab kommer ud på skolen og stiller en opgave. Lad os sige, at Christopher skal til at lave en plade og søger en glad sommersang, man kan danse til. Så får skolens elever lov til at komme med deres bud på lige fod med andre sangskrivere. Branchen kommer ikke til at bestemme, hvad der skal ske på uddannelsen, men når vi taler sangskrivning som erhverv, er det jo supervigtigt, at vi uddanner sangskrivere som både kan skrive til markedet og samtidig være med til at rykke det.

- Hvad vil det sige, at Danish Songwriting Academy er en eliteuddannelse?

- Det betyder, at uddannelsen er for de dygtigste. Når de unge sangskrivere kommer ind, kan de allerede det grundlæggende, men de bliver bragt op på et højere niveau. Jeg har et godt eksempel på, hvad det kræver at være professionel sangskriver. En svensk sangskriver og producer, jeg kender, fortalte mig, at hun i 2020 skrev 200 sange, og af dem var det måske 15-20 sange, hun fik afsat. Så det er benhårdt arbejde, men fordi hun skriver på så højt niveau, så skriver hun jo til et kæmpe internationalt marked. Hvis hun får andel i en sang, så kan én sang være med til at opretholde hendes liv i et år.

- I Danmark er vi lidt indadvendte. Mange er glade, hvis vi laver et københavner-hit. Det er også fedt, men Danmark er jo et sindssygt lille marked, så meningen med det her er, at vi skal have ambitioner om at kigge ud af landet også.

- Hvorfor er det vigtigt at uddanne internationalt anerkendte sangskrivere i Danmark?

- Det er det, fordi at det gerne skulle blive sådan, at man rækker ud efter danske sangskrivere, når man skal have skrevet sange til de store navne som Taylor Swift eller Rihanna. Til Rihannas seneste album blev sangene udvalgt fra en pulje på 1000 sange, og der var sgu ingen danske sangskrivere repræsenteret. Målet er, at der i den pulje skal være flere danskere, og at deres sange bliver valgt ud til pladen.

Om Danish Songwriting Academy

Bag uddannelsen står en række professionelle fra musikbranchen, og uddannelsen er realiseret med støtte fra en lang række aktører som Koda Kultur, Sony Music, Warner Music Denmark, Musikproducenternes Organisation og Universal Music.

Akademiet er en privat uddannelse. Første år er eleverne primært på skolen, hvor de vil modtage undervisning i sangskrivning, produktion og koncept- og artistudvikling. På andet år foregår en stor del af uddannelsen på praktiksteder.

Uddannelsen koster 150.000 kroner. Første årgang får rabat. Eleverne bor på skolen, og logi indgår i prisen.

Læs mere om uddannelsen og ansøgningsprocessen på  www.dsacademy.dk.

Sidste frist for at søge ind er 10. maj 2021.

- Vi er jo et lille sprogområde. Er der plads til at skrive sange på dansk på akademiet?

- Der kommer helt sikkert til at være sangskrivere på akademiet, som skriver til danske kunstnere. Det er også godt. De kommer måske også til at skrive til melodigrandprix. Målet er jo, at vores sangskrivere skal blive så dygtige, at du kan sætte dem i nærmest enhver sammenhæng, og så kan de levere til det.

- Skolen er formet efter svensk forbillede. Vil du fortælle lidt mere om det?

- Vi er kraftigt inspireret af Musikmakarna, og den skole, vi gerne vil skabe, minder meget om det svenske forbillede. Vi er blevet formelle samarbejdspartnere med den svenske skole, og vi kommer til at bytte lærere, instruktører og til at lave fælles projekter. Danish Songwriting Academy er jo en ny uddannelse, og det er ovenikøbet en privat uddannelse, så Musikmakarna kommer til at hjælpe os med at sikre, at kvaliteten er helt i top. De kan være med til at validere vores undervisning og eksaminer.

- Hvorfor er Danish Songwriting Academy en privat uddannelse?

- Det er vigtigt for mig at understrege, at hele uddannelsen er organiseret som en almennyttig forening. Alle penge, hvis der er et overskud, bliver brugt på at udvikle skolen og uddannelsen. Grunden til, at vi skal have et uddannelsesgebyr, er, at vi skal have penge til at drive skolen på det niveau, vi gerne vil. På sigt er det vores mål at blive SU-berettiget.

- Der er plads til 12 studerende på første hold. Hvem er det, I håber søger?

- Vi søger efter forskellige sangskriverprofiler. Når du skriver sange, er der dem, som er sindssygt gode til at lave melodier. Det er dem, man kalder toplinere, og de kan ikke nødvendigvis producere. De er gode til melodier, koncepter, tekster og alt muligt andet. Det er én type profil, og så er der andre, der er dygtige til at producere og gode til at skabe et fedt beat. Det kan være Lea, som har gået på musikskole og er sanger og skidegod til at skrive tekster, og det kan være Theis, som er pissedygtig producer og er ved at lære at skrive tekster. Vi håber, at alle mulige profiler søger, og for at holdet bliver bedst muligt, skal der være et fint miks.

- Hvad har de så lært, når de er færdige på skolen?

- Efter to år er de topprofessionelle sangskrivere. Lea har lært at producere, så hun kan indspille sine demoer selv og sende dem ud, mens Theis er blevet bedre til at topline. Det er ikke sådan, at alle skal kunne det hele lige godt, men erfaringerne fra Sverige er, at der er nogle som skifter funktion undervejs. Så de studerende bliver bedre til det, de var dårlige til, og helt i top til det, de allerede kunne lidt af i forvejen.

Danmark

Lyt til podcasten 'Danmark fortæller': Demensramte Frank vil skåne familien for sin sygdom - Min kone skal beholde sin nye kæreste 9:9