Annonce
I kulturforeningen Maskinen i Svendborg afholdes der i øjeblikket kakaoceremonier hver tirsdag aften. Omkring 15 mennesker mødes til meditation, kakao og kropslig udforskning - og Avisen Danmarks reporter Emil Jørgensen har testet det på egen krop. Foto: Emil Jørgensen
Danmark

Lyt eller læs: Trend spreder sig i landet: Kakaotrance i Svendborg

Svaret er i koppen. Siddende i skrædderstilling i en rundkreds af mennesker rejser reporter Emil Jørgensen ind i sig selv - og ind i en trend, som spreder sig i landet: Spirituelle ceremonier med dampende varm kakao. - Om få år er det lige så udbredt som yoga, siger en af pionererne.

Vil du lytte til artiklen i stedet for at læse den? Så klik her og få den læst op

 

Indiansk fløjtemusik fra en Spotify-playliste fylder rummet sammen med lyden og varmen fra den knitrende pejs. Vi sidder 14 personer i en rundkreds. Farverige, mønstrede tæpper dækker både gulvet og væggene, og i centrum af cirklen brænder to stearinlys. Rummet er eksotisk.

Men bag vores lukkede øjenlåg fremkaldes vildere billeder.

- I er startet en rejse. I bevæger jer igennem stien i junglen, til I finder en dør. Jeres dør.

En karseklippet mand med tophue guider os med rolig stemme og messende tryk på stavelserne. Hans navn er Benjamin Dunk. Sidst jeg så ham, var på håndboldbanen i Skt. Jørgenshallen i Odense, hvor han som højrehåndet højrefløj scorede mål fra umulige vinkelgrader. Det er 15 år siden.

Nu er Benjamin en form for shaman, og han siger, at jeg skal lade tankerne “falde som en sten igennem vand”. At jeg skal mærke, hvordan jeg “smelter gennem hvert et åndedrag”.

Benjamin Dunk, med tophuen, leder kakaoceremonien. Han har taget et syv uger langt onlinekursus, som sluttede med en mundtlig eksamen foran webcam. Foto: Emil Jørgensen

Panfløjtemeditationen føles som noget, der har hjemme i Amazonasjunglen. Men i virkeligheden sidder vi i et gammelt cykelværksted og tidligere mejeri i Svendborg.

Om lidt skal vi drikke en kakao, der rummer en urkraft. Afslappede kroppe, åbne hjerter, medfølelse for hinanden i kølvandet, siger Benjamin.

Han beder os om at åbne øjnene og mærke efter i os selv. Hvordan har vi det egentlig?

En langskægget ung mand iført en opknappet skjorte i ni forskellige farver fortæller, at han mærker en blokade i sin skulder. En rynket kvinde med pandebånd føler “dyb sorg”. Og en kok med maling i ansigtet er “forvirret i hele sin krop”.

Hvis du - kære læser - er det samme, forstår jeg det godt. Så lad mig lige bruge et afsnit på at forklare, hvad i hede hulen det er, der foregår - og hvorfor du skal læse om det.

- Kakaoceremoni bliver som yoga

Jeg er til kakaoceremoni.

Ikke fordi sneen falder udenfor, og det er blevet sæson for den varme drik med flødeskum i. Det er ikke helt den slags kakao.

Dét, der er i gryden i Svendborg, er en særlig rå, ren og så vidt muligt uforarbejdet kakao, høstet og handlet med den ypperste respekt for naturen og bønderne i Guatemala. Og den spreder sig i Danmark. Flere og flere steder i landet bruges kakaoen til spirituelle ceremonier, meditation, eksperimenterende dans og lydhealing.

Hvor udbredte er kakaoceremonier i Danmark?

Det er svært at sætte præcise tal på, for mange kakaoceremonier er private, og det er langtfra alle, som bliver annonceret nogle steder online.

En grundig søgning på Google og Facebook viser imidlertid, at der alene i december 2021 i hvert fald udbydes kakaoceremonier i både Esbjerg, København, Taastrup, Faaborg, Aarhus, Randers, Børkop, Gladsaxe, Helsinge, Herning, Bjæverskov, Fredericia, Svendborg, Roskilde, Holbæk og Nykøbing Sjælland.

- Det udvikler sig eksplosivt. Jeg ser det samme ske med kakaoceremonierne, som er sket med yoga. Snart bliver det allemandseje, siger Metta Myrne, der er en af dem, som ved mest om kakaoceremonier i Danmark.

Den kandidatuddannede sociolog - som i 2007 forlod den akademiske verden til fordel for den spirituelle - har skrevet bøger om fænomenet. Og hun er indehaver af skolen “Kærlig Kakao”, hvor hun underviser folk i at facilitere deres egne ceremonier.

- Jeg startede med det i 2015, og allerede dengang vidste jeg, at det ville ramme tidsånden. Der er mange, som længes efter at komme bedre i kontakt med sig selv og Jorden. Kakaoen er et intelligent væsen, som kan hjælpe en på vej, siger Metta Myrne.

Ifølge hende er kakaoritualet shamanistisk, altså, er det en religiøs-spirituel praksis, som stammer fra de oprindelige folk. Men modsat jungleplante-teen ayahuasca eller rødderne fra peyote-kaktussen - som begge indeholder psykedeliske og bevidstsudvidende stoffer - er der ingen hallucinogener i kakaoen. Kakaoen tager dig ikke med på et trip. Den faciliterer blot din rejse, mener Metta Myrne.

- Det er også derfor, vi ser det vinde indpas. Kakao er legalt og opleves ikke lige så voldsomt, som ayahuasca. Men den kan på mange måder det samme, siger hun.

Lad det komme an på en prøve.

Det udvikler sig eksplosivt. Jeg ser det samme ske med kakaoceremonierne, som er sket med yoga. Snart bliver det allemandseje.

Metta Myrne, indehaver af skolen "Kærlig Kakao"
Kakaoen, som serveres til ceremonien i Svendborg, er så ubehandlet som overhovedet muligt. Den smager derfor ikke som den flydende chokolade, de fleste er vant til at drikke. Foto: Emil Jørgensen

Skaterdrengen der blev hippie

Jeg drikker kakaoen med stor spænding, men uden nydelse. Den smager bittert, og konsistensen er grumset. Omkring mig sidder folk i cirklen og holder den dampende varme kakaokop med to hænder, som små børn holder et hamster.

Den eneste, som ikke drikker, er ceremoniens leder, min gamle håndboldkammerat, Benjamin Dunk. Ildevarslende tegn, måske, men Benjamin er på en såkaldt George Ohsawa nummer 7-kur, hvilket betyder, at han i to uger kun må spise kornsorter.

Heldigvis er kakaoen så kraftfuld, forklarer han, at han kan opnå en effekt blot af at lugte til den.

Engang var Benjamin en skaterdreng og sådan lidt fortabt. I de sene teenageår befandt han sig som regel i tåger af hash og hang med de forkerte drenge. Han havde social angst, har han siden fortalt mig. Men efter en to år lang rejse i Australien kom han hjem i løstsiddende bukser, spraglede trøjer og en ny bevidsthed om, hvem han selv var. I dag er han 29 år, musiker og uddannet skolelærer.

Kakaoceremonierne fik han øjnene op for, da han var på Island i september og oktober i år. Han skulle hjælpe med at starte en tantrafestival, men mest af alt gik der kakao i den.

En aften med kakao og dans, en anden med kakao og mandecirkel og en tredje med kakao og svampe. Han forstod bønnens kraft og fik et billede i sit hoved: Som når man giver hjertemassage, så han sig selv sende impulser af liv ned i jorden på Sydfyn, igennem de ceremonier han ville skabe.

Han er gået i gang med et syv uger onlinekursus, hvor han lærer om kakaoens geografiske historie, plantefysiologi og spirituelle kraft. Til sidst venter en mundtlig eksamen foran computerens webkamera, men allerede nu er Benjamin begyndt at afholde kakaoceremonier.

- Svaret er i koppen. Kakaoen kan åbne jeres hjerter op, siger han, mens vi sidder og sipper til brandvarme drik.

- Den kan hjælpe med at skabe kontakt til jeres egen sandhed, autenticitet og integritet, fortsætter han på sin messende facon.

Dybe vejrtrækninger hele vejen rundt. En kvinde med et stort tandsmil og en nissehue tager ordet. Hun delagtiggør os i, at hun var så ivrig efter at få svar, at hun brændte tungen.

- Måske er det en pointe i sig selv? spørger hun.

Del din skrøbelighed

Mens pejsen brænder ud, og kakaogryden tømmes, deles vi ud i grupper af tre og fire til en form for speed-deling: på 120 sekunder skal vi hver især dele en personlig skrøbelighed, hvorefter gruppen feedbacker os.

Bønnernes kraft mærker jeg ikke, men følelsen af panik varmer mine kinder, da en mand, som jeg ikke engang kender navnet på, begynder at fortælle, at han altid har følt sig dømt. Jeg stresser, ikke så meget på grund af det han siger, men fordi jeg ved, at jeg selv skal dele noget om lidt.

En kvinde, som aldersmæssigt kunne have været min mor, fortæller om tabet af en nær veninde. Om følelsen af sorg. Trangen til at give slip, men behovet for at holde fast i smerten. Mit blik flakker rundt i lokalet, hvor der nu er fyldt med klynger af intense sorggrupper.

Til kakaoceremonien kommer både unge og gamle, mænd og kvinder, danskere og enkelte udlændige. Foto: Emil Jørgensen

Det bliver min tur, og jeg starter uden at vide, hvor jeg vil ende. Taler om min ubeslutsomhed og frygt for at skuffe både venner, kone og chef. Munden kører. Om det handler om hverdagssituationer eller arbejde, fortæller jeg, så kan jeg ikke vælge mellem A, B og C, så i stedet forsøger jeg at nå alle tre ting og skærer ned på søvnen.

Jeg er træt, fortæller jeg. Mine ord er nogenlunde lige så usammenhængende, som det fremstår her på skrift. Men da tiden er gået, og jeg er færdig, er der sket noget. Jeg føler mig lettere.

Min gruppe kigger godhjertede på mig uden at åbne munden. Så forsøger den langskæggede mand i den magefarvede skjorte sig med en form for feedback.

- Jeg får et billede i mit hoved, siger han.

- Et billede af en knyttet hånd.

Mere siger han ikke.

"Kakao og kontakt". Sådan lyder temaet i denne uges ceremoni, hvor det handler om at afsøge hinandens fysiske grænser. Foto: Emil Jørgensen

Kakao som kaviar og valuta

Om fortidens oprindelige folk og deres spirituelle ledere shamanerne brugte kakaobønnerne på samme måde, som vi gør i Svendborg, er meget tvivlsomt. Det mener i hvert fald Jesper Nielsen, der forsker i indianske sprog og kulturer ved Københavns Universitet.

- Vi har faktisk ingen indikationer på, at kakaoen blev brugt til at komme ind i en særlig sindstilstand. Jeg tror nogle gange, at det aspekt af kakao bliver overdrevet i salgsøjemed, lyder det fra ham.

Over telefonen understreger han, at han ikke kender noget til ceremonien i Svendborg. Men generelt undrer han sig over, hvorfor kakao, shamanisme og meditation i stigende grad knyttes så stærkt sammen.

Jesper Nielsen beskæftiger sig med de mesoamerikanske civilisationer. Det vil for eksempel sige mayaerne og aztekerne. Og ved hjælp af fortidens keramik, skulpturer og hieroglyffer ved man også, at kakaoen i mere end 1000 år er blevet drukket - og at den var værdifuld.

- Men det var, fordi det var en luksusvare. Det er måske lidt sammenligneligt med kaviar eller trøfler i dag. Kakao kunne kun dyrkes få steder, så det var kun de mest velhavende og magtfulde, der havde adgang til det, siger forskeren.

Senere - da spanierne kom til de mesoamerikanske områder i år 1519 - var kakao en form for valuta. Kalkuner og majs kunne købes for kakaobønner, forklarer Jesper Nielsen.

Men var det også en rituel ting? Ja og nej, siger eksperten:

- Når der blev indgået ægteskaber, drak man kakao. Og der findes også enkelte billeder af en slags kakaogud. Men det gør der også af andre afgrøder, siger han og fortsætter:

- Der er lidt en tendens til, at så snart noget er indiansk, så skal det også sælges som shamanistisk og moder natur-agtigt. Som healing og naturmedicin er det både uproblematisk og lovligt at udvikle ceremonier med brug af kakao - modsat peyote eller visse svampe. Men det er altså ikke noget, der udvider bevidstheden.

Der er lidt en tendens til, at så snart noget er indiansk, så skal det også sælges som shamanistisk og moder natur-agtigt. Men det er altså ikke noget, der udvider bevidstheden.

Jesper Nielsen, forsker i indianske sprog og kulturer ved Københavns Universitet

Kram og massage

Sådan føles det heller ikke i Svendborg. Til gengæld er det lidt, som om vi er gået ind i en tidsmaskine og trådt ud i 2019, hvor corona stadig bare var en øl. Mens virusvarianten Omikron hærger og lukker internationale lufthavne et sted derude i vinterkulden, går vi rundt herinde og hilser på hinanden med enten et nik, et håndtryk eller et kram.

Hvor ekstatisk dans var temaet for Benjamin Dunks forudindgående kakaoceremonierne, er det i dag kropskontakt. Vi afsøger, hvor tæt vi kan komme på hinanden uden at overskride den enkeltes grænser.

Benjamin Dunk er uddannet folkeskolelærer, og han håber, at han kan få lov til at eksperimentere med kakaoceremonier på efterskoler og højskoler. Foto: Emil Jørgensen

Panfløjtemusikken er skiftet ud med Miles Davis - en jazzliste fra Spotify kører på højtalerne, for det nu er det legetid.

Sammen i par - med hvad der for nogen af os er fremmede mennesker - skal vi først sige, hvor vi godt kunne tænke os at blive berørt i to minutter.

Derefter skal vi meddele, hvor vi godt kunne tænke os at røre ved vedkommende.

Kvinden med nissehuen trykker på mine skuldre. Bagefter giver jeg hende en hovedbundsmassage. Omkring os aer folk hinanden i ansigtet, nusser tæer og krammer. Ophidsende og seksuelt føles det ikke, for meditationen, kakaoen og delingen af sårbarheder har skabt et rum, der er trygt. Det er alt sammen rart og - på en eller anden måde - sært livsbekræftende.

Nogle ville aes i ansigtet, andre bad om at blive trykket på skulderen. Der var kropslege på programmet, efter at den rå kakao var blevet indtaget. Foto: Emil Jørgensen 

- Tror du på det, Benjamin?

Men kakaoens urkraft rammer ikke mig. Og efter ceremonien spørger jeg Benjamin Dunk, om han har overvejet, at han er ufrivillig lakaj i et stort fupnummer. At dem, der producerer den ceremonielle kakao og udbyder onlinekurserne, i virkeligheden har fundet på en spirituel fortælling, der sælger deres produkt?

- Det ved jeg sgu ikke, starter han.

Han tænker sig lidt om.

- Jeg stoler på, at de taler sandt, når de fortæller, hvordan de producerer det. Videnskaben bag er rimelig klar. Kakaoen er en plantemedicin, der udvider din kropslige bevidsthed.

- Og jeg tror på effekten af det, fordi jeg kan mærke effekten af det. Den sande urkraft ligger i den sårbare og autentiske kontakt, der opstår mellem mennesker i det ceremonielle rum, som kakaoen danner ramme for. Ellers ville folk vel heller ikke komme tilbage?

Folk fortæller, at de tager til kakaoceremonier af forskellige årsager: Nogle gør det at nærmest terapeutiske årsager, andre på grund af det sociale samvær. Foto: Emil Jørgensen
Forsiden netop nu
Danmark

Sygehuse indhenter tidligst pukkel om et år: - Vi står i en meget alvorlig situation

Danmark

DF'er langer ud efter partidronning: Pia blander sig for meget

Erhverv

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

Podcasts

Lyt: Afgørelsens time for DF: Hvem vinder?

Indland

Smittetal runder for første gang 40.000 over et døgn

Indland

Østrig lemper rejseregler: Danskere med tre stik slipper for test

Danmark

Anjas operation er blevet udskudt to gange: - Man skal omstille sig til det hver gang

Ventetider: Anja Kulby Rick fra Sønderborg er en af de tusindvis af danskere, der har fået udskudt en operation som følge af belastning på sygehusene fra coronavirus og sygeplejestrejke. To gange endda.

Danmark

- Vi står jo tilbage med en masse spørgsmål: Borgere skal smide kilovis af kød ud, men det har ikke været farligt at spise det, siger myndighederne

Seden: Harmløst eller potentielt alvorligt?

Udland For abonnenter

Vestens ledere advarer om høj pris for russisk angreb på Ukraine

Det bliver dyrt, hvis Rusland går ind i Ukraine militært.

Danmark

Dall: Derfor er spionsag katastrofal for regeringen

Danmark

Tæt på dødt løb i DF's folketingsgruppe: Henriksen får ny støtte

Danmark

overblikket her: DF's folketingsgruppe er splittet i formandsstrid

Danmark

Alle blå partier vil afskaffe kravet om mundbind

Indland

Regeringen kommer med plan for restriktionerne på onsdag

Erhverv For abonnenter

Utallige landbrugsejendomme ramt af indbrud: To tyverier af kostbart udstyr har kostet maskinstation 1,7 millioner kroner

Kultur For abonnenter

Ralph Fiennes imponerer i 'The King's Man': Overvældende, overrumplende og næsten perfekt

Debat

Kronik: Energi fra sol og vind - der er intet alternativ til grøn omstilling