Annonce
Med Lego Vidiyo er legetøjskoncernen gået sammen med verdens største musikvirksomhed, Universal Music, for at skabe et ny app for børn. Pr-foto
Danmark

Lego udfordrer Tiktok med nyt socialt medie til mindre børn

I samarbejde med musikgiganten Universal Music lancerer Lego sit eget sociale medie, hvor børn kan lave musikvideoer. Ekspert tvivler på, at tjenesten kan konkurrere med de etablerede spillere på nettet.

Digitalt: Det bemærkes, når Lego, verdens største legetøjsproducent, og Universal Music, verdens største musikvirksomhed, lancerer et nyt, fælles projekt.

Det skete tirsdag klokken 12, da de to giganter åbnede for sluserne til deres helt nye sociale medie, Lego Vidiyo, der henvender sig til børn i alderen 7-10 år.

Tjenesten ligner en klar konkurrent til den kinesiske app Tiktok, der er downloadet 1,5 milliarder gange og har 800 millioner aktive brugere over hele verden. App’en bruges især af børn og unge til at lægge små videoer - med musik - ud, som ved hjælpe af en algoritme spredes rundt til brugere med samme interesser.

Med Lego Vidiyo kan man også lave videoer, men til forskel fra Tiktok bevarer forældrene kontrollen med alt, hvad børnene sender ud på nettet.

- Vi ved, at børn altid er på jagt efter nye måder at eksperimentere kreativt, og Lego Vidiyo giver alle børn med en passion for musik mulighed for at slippe kreativiteten løs gennem Lego byggeleg og produktion af musikvideoer, siger Julia Goldin, global marketingdirektør for Lego, i en pressemeddelelse.

De største kunstnere

Lego har ikke ønsket at stille op til interview om det nye sociale medie. Det ligger dog fast, at med Universal Music i ryggen kan børnene være kreative med nogle af de største kunstnere fra hele verden.

Universal har et enormt bagkatalog af det tyvende århundredes største kunstnere, men selskabet udgiver også musik for nye artister som Drake og Billie Eilish, der begge opnåede over en milliard afspilninger på Tiktok sidste år.


Det er altid interessant, når Lego kommer med noget. Men det er et meget specifikt marked, de henvender sig til, og de bliver aldrig en konkurrent til Tiktok.

Eva Fog, ekspert i digitale medier


Samtidig er det idéen, at børnene får et trygt univers, hvor de kan lege på kryds og tværs af den fysiske og digitale verden. Med forældresamtykke, anonymitet og ekstern kontrol af alt indhold, der uploades til Lego Vidiyo, vil Lego forsøge at vinde forældrenes tillid.

Videoer vil blive delt

Det er næppe nok til at bide skeer med de helt store konkurrenter på nettet, mener Eva Fog, der er ekspert i børns brug af digitale medier.

- Det er altid interessant, når Lego kommer med noget. Men det er et meget specifikt marked, de henvender sig til, og de bliver aldrig en konkurrent til Tiktok, fastslår Eva Fog.

Hun peger på, at sociale medier som Tiktok langt fra kun bruges af børn, men af en meget bred gruppe af mennesker i forskellige aldre, som har det rigtigt sjovt sammen.

- Lego kan selvfølgelig skabe et sted, hvor børnene kan begynde at lave deres videoer, men mange af de videoer vil ende på Tiktok, Instagram Reels eller Snapchat, fordi de bliver delt. Det, at du kan blive set af rigtigt mange forskellige mennesker, og ikke kun den nærmeste gruppe, er en af de ting, som alle de andre sociale medier kan, siger Eva Fog.

I Lego-app'en er det dog umuligt at dele de videoer, hvor børn kan genkendes, med hele verden. De videoer kan kun ses af familie og venner. Lego lancerer 1. marts nye fysiske produkter, der kan indgå og vækkes til live i musikvideoerne i Lego Vidiyo.

Sådan virker Lego Vidiyo

  1. Børnene kan vælge musik fra nye og etablerede kunstnere fra Universal Musics musikkatalog. Så kan man danne sit eget band ved hjælp af fysiske minifigurer, som kan vækkes til live ved hjælp af augmented reality (udvidet virkelighed) i app'en.
  2. Nye, kvadratiske Lego-elementer, kaldet Beatbits, låser op for digitale effekter, der giver mulighed for at styre alt fra video- og musikstil til sceneeffekter, fra sort-hvid blingeffekter til konfettiregn og røntgensyn. Der kan også tilføjes lydeffekter som DJ-scratch, musestemme eller saxofonsolo.
  3. Børnene kan aktivere dansetrin og lyd- og videoeffekter i en 60 sekunders optræden, som kan skæres ned til kortere klip, der kan deles. Klippene kan uploades til et app-feed, men først når indholdet er godkendt. Hvis der er børn med i videoen, kan det kun ses sammen med venner eller familie.

Det er ikke første gang, at Lego forsøger at skabe et trygt alternativ til de øvrige sociale medier, der tiltrækker masser af børn, men uden at være konstrueret til børn.

I 2017 lancerede Lego app’en Lego Life, der siden har fået over ni millioner brugere i 78 lande. Her er det meningen, at børn kan lægge billeder op af deres Lego-byggerier. Det er også muligt at ”like” og kommentere andres kreative opfindelser, men der holdes skarpt øje med, at alle billeder og kommentarer er egnet til børn.

Lego forsøger at skabe et nyt tilbud til børn med en passion for musik, forklarer Julia Goldin, global marketingdirektør. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix 
Danmark

Løvkvist: Mens hårtotterne flyver i DF, lister formanden i sikkerhed og håber, det går over

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Danmark For abonnenter

Efter 15 år i søgelyset: Berygtet omskæringslæge er sat ud af spil

Danmark For abonnenter

Motorvejsplaner efterlader borgere i usikkerhed i årevis: Sådan kan de skånes i fremtiden

Podcasts

Net-butikker presser din urhjerne: Sådan undgår du uønskede impulskøb