Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Er du i gang med jobansøgningen, eller skal du til at efteruddanne dig for bedre muligheder på arbejdsmarkedet? Læs med her, så dit CV ikke sendes forgæves, eller du går i den helt forkerte retning. Her prøver vi nemlig at skabe et hurtigt overblik over den danske økonomi og nogle af de mest lovende brancher i forhold til fremtidens jobmuligheder.
Danmarks økonomi før og efter corona – hvad er udsigten?
Når man kigger generelt på økonomien i Danmark, så går det slet ikke så ringe endda. Ifølge Danmarks Statistisk ligger vores BNP faktisk over niveauerne, fra før COVID-pandemien begyndte, og det samme gælder niveauet for industriproduktion. Når vi sammenligner os selv med andre EU-lande eller endda USA, klarer vi os ofte bedre.
Selvom beskæftigelsen blev ramt på grund af nedlukningerne, er vi nu tilbage til at have langt flere personer i lønmodtagerjobs. Alt dette er uden tvivl gode nyheder, hvis du sidder nu og skal til at sende CV ud til potentielle arbejdsgivere. Et marked, som tror på vækst, er nemlig et marked, der ikke er bange for at ansætte nye medarbejdere. De har nemlig brug for arbejdskraften.
Danmarks som servicesamfund
Der er der ingen tvivl om, at Danmark i høj grad er et servicesamfund – og det er faktisk her, du finder mere end 70 % af vores private arbejdspladser. Detailhandlen og servicesektoren – som bl.a. også gælder rejsebranchen – oplevede naturligvis en noget turbulent tid under nedlukninger, men er nu også tilbage på banen igen, når det kommer til ansættelser.
Her kommer vi til at mangle hænder
Når man kigger på landsplan, er der bestemte fag, hvor prognoserne viser en kommende mangel på arbejdskraft. Faktisk er det så sådan, at alt for mange mennesker snart vil have mellemlange eller lange videregående uddannelser (som fx en bachelor, master eller PhD), mens vi allerede i 2025 stå og mangle omkring 80.000 mennesker på arbejdsmarkedet med erhvervsfaglige eller korte videregående uddannelser. Det gælder fx kliniske tandteknikere, byggeteknikere, tømrer, slagtere, frisører, bagere og sikkerhedsvagter bare for at nævne nogle få. Der er altså stort potentiale for at finde arbejde her.
Hvad kan det betyde for dansk økonomi?
Hvis vi ikke finder folk til denne type jobs, så kan det komme til at koste det danske arbejdsmarked og økonomi rigtig dyrt. Man spår faktisk, at det kan koste mere end 100 milliarder danske kroner i tabt fortjeneste. Det gør altså dig utroligt attraktiv, hvis du har denne type færdigheder.
Danmarks største firmaer
Du kan selvfølgelig også sigte efter et job i nogle af Danmarks største og mest omsættende firmaer, som gælder bl.a. A.P. Møller Mærsk, Novo Nordisk, DSV, Arla Food og Vestas Wind System. Store virksomheder leder ofte efter en lang række forskellige stillinger og dækker mange forskellige ansvarsområder, der kræver mennesker med både lange og korte videregående uddannelser. Hvis du gerne vil vide, hvilke bestemte færdigheder der kræves, er det en god idé at gå direkte til deres jobopslag for at se, hvilke kompetencer og kvalifikationer værdsættes.
Vær omstillingsparat
Vigtigst af alt: i dag er intet sikkert. Industrier ændres med lynets hast, og det er derfor vigtigt at være omstillingsparat og kunne skifte mellem industrier og jobs, som man måske ikke havde overvejet før.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.
Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.