Annonce
Illustration: Gert Ejton
Debat

Kronik: Da provinsen fik sine egne museer

I år er det 160 år siden, at Aarhus Museum så dagens lys. Seks år forinden, i 1855, havde borgerne i Ribe fået deres museum, i 1859 kom museet i Odense til, i 1861 Viborg og Aarhus, og i 1863 åbnede også museet i Aalborg. I 1872 og 1879 afrundede initiativer i Randers og Maribo den første bølge af museumsgrundlæggelser uden for København.

Provinsmuseerne, som de lidt nedladende blev kaldt, kan ses som en del af en større identitetspolitisk bevægelse i Danmark i årtierne omkring midten af 1800-årene. Dels ønskede mange at finde identitet i nationens historie, dels følte mange også et behov for at markere en modvægt til den centralisering, der havde præget landet siden enevælden.

Bag stiftelsen af museet i Aarhus stod en kreds af historisk interesserede personer fra byens borgerskab. De samledes i 1861 i det Historisk-antikvariske Selskab og fik allerede samme år mulighed for at udstille på byens nye rådhus fra 1857, hvor byens kunstsamling i forvejen havde haft til huse i et par år.

Den første beskrivelse af museet finder vi i Århus Stiftstidende fra december 1861. Artiklen indleder med at fastslå, at kun de færreste provinsboere har adgang til at se de københavnske samlinger, og ”provinsboerne er derfor i dette som i mange andre forhold stedbørn i sammenligning med københavnerne”. Derfor giver det god mening, ”at der også i landets større købstæder både kan og bør gøres noget for at fremme folkeopdragelsen”. Artiklens forfatter overraskes positivt over at se ”måske over 150 mennesker”, som tog de udstillede sager i øjesyn, og han bemærkede, at flere af bestyrelsens medlemmer ”var i bestandig bevægelse med at forevise og forklare sagerne”.

I midten af 1800-tallet blev enevælde afløst af folkestyre. Markedsøkonomien vandt frem. Og individualisme og ansvar for egen lykke trådte i stedet for de gamle fællesskaber, som nok havde givet tryghed, men også hæmmet selvstændigt initiativ. Oven i det hele blev Danmark i 1864 en af Europas lilleput-stater, da man mistede hertugdømmerne Slesvig og Holsten til Preussen. Behovet for en ny identitet trængte sig på, nationalt og i meget høj grad også lokalt, hvor borgerskabet fik stadig mere indflydelse og selvfølelse.

At fremme den nationale identitet gennem viden om landets glorværdige oldtid blev nu en ambition for købstæder, der havde embedsborgerskab og erhvervsfolk med initiativ. Hidtil var den gryende nationale bevidsthed især blevet promoveret fra oven, fra staten. Nu begyndte den også at gro nedefra, fra borgerne selv. Den ålborgensiske overlærer Johs. Forchammer sagde det sådan: ”Det kan ikke længere gå an, at København er alt og købstæderne intet”.

Når man fra centralt hold anvendte ordet "provinsmuseer" om de nye museer, skal det ses i dette lys. Provinsen betyder den del af landet, der ligger uden for hovedstaden, men i ordet ligger også, at provinsen er et geografisk område, som savner betydning og er tilbagestående. Akkurat som i Romerriget, hvor provinserne var de erobrede landområder uden for rigets historiske og geografiske centrum. Områder, som blot skulle indordne sig og acceptere at blive udnyttet.

I 1870 havde det Historisk-antikvariske Selskab i Aarhus 65 medlemmer, og som de øvrige museer uden for København var også Aarhus Museum helt igennem et borgerinitiativ. Alle de nye museer fik i løbet af 1870'erne og 80’erne egen bygning. I Aarhus åbnede den i 1877 som ramme om såvel kunstsamlingen som den Historisk-antikvariske Samling.

Når man fra centralt hold anvendte ordet "provinsmuseer" om de nye museer, skal det ses i dette lys. Provinsen betyder den del af landet, der ligger uden for hovedstaden, men i ordet ligger også, at provinsen er et geografisk område, som savner betydning og er tilbagestående.

Fra kronikken

Ud af dette museum voksede siden tre markante museer. I 1914 opstod først Den Gamle By som et selvstændigt museum, mens samlingen af oldsager blev til Forhistorisk Museum, der i 1970 fik til huse på herregården Moesgård. Og i 1967 fik kunstsamlingen eget domicil i en bygning i Vennelystparken under navnet Aarhus Kunstmuseum, som i 2004 ændrede sit navn til Aros.

Alle tre museer ligger i dag helt i top, hvad angår besøgstal såvel som faglig kvalitet.

Forsiden netop nu
Danmark

Sygehuse indhenter tidligst pukkel om et år: - Vi står i en meget alvorlig situation

Danmark

DF'er langer ud efter partidronning: Pia blander sig for meget

Erhverv

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

Podcasts

Lyt: Afgørelsens time for DF: Hvem vinder?

Indland

Dansk piratmission ventes at runde 177 millioner kroner

Udland

Fire er fundet døde i isnende kulde i Canada nær USA's grænse

Danmark

Anjas operation er blevet udskudt to gange: - Man skal omstille sig til det hver gang

Ventetider: Anja Kulby Rick fra Sønderborg er en af de tusindvis af danskere, der har fået udskudt en operation som følge af belastning på sygehusene fra coronavirus og sygeplejestrejke. To gange endda.

Danmark

- Vi står jo tilbage med en masse spørgsmål: Borgere skal smide kilovis af kød ud, men det har ikke været farligt at spise det, siger myndighederne

Seden: Harmløst eller potentielt alvorligt?

Udland For abonnenter

Vestens ledere advarer om høj pris for russisk angreb på Ukraine

Det bliver dyrt, hvis Rusland går ind i Ukraine militært.

Danmark

Dall: Derfor er spionsag katastrofal for regeringen

Danmark

Tæt på dødt løb i DF's folketingsgruppe: Henriksen får ny støtte

Danmark

overblikket her: DF's folketingsgruppe er splittet i formandsstrid

Danmark

Alle blå partier vil afskaffe kravet om mundbind

Indland

Regeringen kommer med plan for restriktionerne på onsdag

Erhverv For abonnenter

Utallige landbrugsejendomme ramt af indbrud: To tyverier af kostbart udstyr har kostet maskinstation 1,7 millioner kroner

Kultur For abonnenter

Ralph Fiennes imponerer i 'The King's Man': Overvældende, overrumplende og næsten perfekt

Debat

Kronik: Energi fra sol og vind - der er intet alternativ til grøn omstilling