Annonce
Den mest solgte bil i Danmark i første halvår af 2021 er Ford Kuga Hybridbilen. Og generelt stormer salget af hybridbiler, særligt plug-in-hybridbiler, frem. Her ses Rudi Holmstrøm fra Krunderup med sin nye Ford Kuga Hybrid. Foto: Morten Stricker, JFM
Danmark

Hybridbilsalget er eksploderet: - Vi kan ikke lade som om, at de er grønne

Salget af hybridbiler går amok. Faktisk bliver der sendt tre gange flere hybridbiler end elbiler ud på de danske veje. Det er godt nyt for regeringens mål om at have mindst 775.000 grønne biler i Danmark i 2030. For hybridbiler tæller med her. Men er de grønne nok til at gøre en reel forskel for klimaet?

Klima: Det går hurtigt med omstillingen til grønne biler i Danmark. Op imod en-tredjedel af de nye biler, der bliver solgt, er grønne. Og blandt de grønne biler er der to absolut favoritter: Elbilen og plug-in hybridbilen.

Fortsætter tendensen, vil der være én million grønne biler i Danmark inden 2030. Det vurderer Dansk Bilimport. Og det er særligt imponerende set i lyset af, at regeringens mål faktisk kun var at nå op på 775.000 grønne biler inden 2030.

Alligevel er håbet ikke helt lysegrønt. For de seneste tal viser, at der bliver solgt omkring tre gange flere hybridbiler end elbiler. Og er hybridbilerne egentlig grønne nok til at gøre en reel forskel for klimaet?


Skal vi nå vores mål i 2030, så er der forudsat en større andel rene elbiler, end der sælges i dag. Så i Klimarådet mener vi, at man skal holde godt øje med salgstallene og om nødvendigt justere, så det bliver mere favorabelt at køre i ren el frem for hybrid.

Niels Buus, Klimarådet


Det er flere eksperter og grønne organisationer mildt sagt kritiske over for. En af de kritiske stemmer kommer fra Jeppe Juul, der er transport- og klimarådigiver i den uafhængige miljøorganisation Rådet for Grøn Omstilling.

- Vi kan ikke lade som om, de er grønne. Det giver fagligt set ikke mening, for internationale undersøgelser viser, at der skal syv hybridbiler til, før man får samme klimaeffekt som ved én elbil, siger han og fortsætter.

- Så i vores optik er der simpelthen en fejl i afgiftssystemet, når vi ser, at elbilssalget er stagneret, mens hybridbilssalget er eksploderet.

Hybriderne er blevet bedre

En bils klimabelastning beregnes ud fra, hvor meget CO2, der smutter op i atmosfæren per kørte kilometer. Men det tal er langt mere kompliceret at beregne end simpelthen blot at måle CO2-mængden fra udstødningen.

For produktion af bilen, og produktion af batterier, kræver også en stor udledning. Og når biler kører rundt på el, er de desuden kun så klimavenlige, som den el, der fyldes på. Kommer den fra et kulværk, er vi altså næsten lige vidt.

I 2018 samlede Klimarådet, som rådgiver regeringen, når det kommer til klimapolitik, tilgængelig viden ind, og vurderede at elbiler suverænt var de mest CO2-venlige personkøretøjer. Plug-in hybridbilerne var derimod omtrent lige så klimabelastende som effektive dieselbiler.

Men siden 2018 er der sket meget. For det første er der kommet mere grøn strøm i det danske elnet, og teknologien i særligt el- og hybidbiler er blevet bedre. Og så er batteriet i mange hybridbiler større i dag.

Det fortæller Niels Buus, der er næstformand i Klimarådet og forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo.

- Et større og bedre batteri betyder, at man har mulighed for at køre mere på el, og det gør selvsagt hybridbilen mere klimavenlig. I sidste ende afhænger en hybridbils udledning jo af, hvor meget af tiden, den kører på grøn el, siger han og fortsætter.

- Men fordelingen mellem el- og brændselskørsel i plug-in hybridbiler ved vi for lidt om. Derfor bør det undersøges bedre.

Grønne, grå eller sorte?

Trods forbedringer siden 2018 er Niels Buus fra Klimarådet dog ikke overbevist om, at man endnu kan kalde hybridbilerne decideret grønne.

- Men de er heller ikke sorte. Måske grå eller grå-grønne, svarer han.

Hos Rådet for Grøn Omstilling er dommen lidt hårdere.

- De er højest grå. Og hvis man ikke får dem ladet op særlig tit, er de faktisk mere sorte end en fossilbil, vurderer Jeppe Juul.


Hos FDM er vi glade for, at hybridbilerne også får afgiftslettelser nogle år endnu. For i vores medlemsrådgivning er der rigtig mange, der gerne vil køre i grønnere biler, men mener, det er for tidligt til elbiler. De er bekymrede for, at de kan få ladet dem op, og derfor vælger de hybrid.

Ilyas Dogru, FDM


Selv i EU er man kritisk over for, hvor grønne hybridbilerne egentlig er. Her blev det i april i år besluttet, at hybridbiler ikke kan kategoriseres som grønne – i hvert fald ikke efter 2026.

Flere afgifter på vej

I det officielle Danmark er billedet mere mudret. Her tæller en plug-in-hybridbil og en elbil lige meget i statistikken over grønne biler i landet.

Og i december sidste år blev regeringen og dens støttepartier enige om at sikre den grønne omstilling af den danske bilpark ved en række afgiftslettelser på både el- og hybridbiler ind til 2030.

Således er de to biltyper underlagt omtrent samme favorable afgiftslettelser i år.

Men mens elbilerne vil holde sig på det afgiftsniveau, de har nu, vil hybridbilerne ifølge planen blive pålagt gradvist mere afgift frem til 2025.

En overgangsteknologi

Helt til 2030 vil der dog være færre afgifter på plug-in-hybridbiler sammenlignet med fossile biler. Det fortæller Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom og chefkonsultent ved de Forenede Danske Motorejere, FDM.

Og netop FDM mener, at det er godt for den grønne omstilling, at hybridbilerne bliver favoriseret over rene fossilbiler.

- Hos FDM er vi glade for, at hybridbilerne også får afgiftslettelser nogle år endnu. For i vores medlemsrådgivning er der rigtig mange, der gerne vil køre i grønnere biler, men mener, det er for tidligt til elbiler. De er bekymrede for, om de kan få ladet dem op, og derfor vælger de hybrid, siger han.

Hvad er en plug-in hybridbil?

En traditionel hybridbil skifter automatisk mellem at køre på brændstof (benzin eller diesel) og el. Bilen kører dog sjældent mere end et par kilometer på el, da batteriet blot lades op, når forbrændingsmotoren startes og når bilen bremser. Den kan ikke oplades med kabel.

Det kan en plug-in hybridbil derimod. Den kan lades op på en ladestation eller via stikkontakt, ligesom en elbil, og kan køre flere kilometer på elmotoren, sammenlignet med en almindelig hybridbil.

Men dens batteri er langt mindre end en ren elbils, og derfor skifter plug-in hybriden til forbrændingsmotor, når batteriet er tomt.

Netop den bekymring mener FDM, at der bliver taget godt hånd om med aftalen fra december.

- Aftalen sikrer en gradvis overgang til grønnere biler, hvor hybridbiler ses som en overgangsteknologi. Og hvis de oplades meget, er der en kæmpe gevinst for klimaet. Men det er klart, kører man kun på forbrændingsmotoren, så har man bare fået en bil med færre afgifter.

Elbilerne er klar

Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling kan godt forstå, hvorfor nogle mennesker har betænkeligheder med elbiler, som for få år siden ikke kunne køre særlig langt på et batteri. Men teknologien er forbedret, påpeger han.

Nye elbiler kan køre 300-600 kilometer, før de skal lades op, og nye ladestationer er skudt op mange steder – ligesom der er planer om endnu flere ladestationer.

Derfor skal vi satse fuldt ud på de ægte grønne biler, mener Jeppe Juul.

- Hvis man fremskriver det nuværende salg, vil der kun være omkring 275.000 rene elbiler i 2030. Det er slet ikke nok, hvis vi gerne vil have at klimabelastningen fra vores biler skal sænkes markant. Så vi er nødt til at have en anden fordeling.

Niels Buus fra Klimarådet er enig i, at der bliver solgt for mange hybridbiler i forhold til elbiler lige nu.

- Skal vi nå vores mål i 2030, er der forudsat en større andel rene elbiler, end der sælges i dag. Så i Klimarådet mener vi, at man skal holde godt øje med salgstallene og om nødvendigt justere, så det bliver mere favorabelt at køre i ren el frem for hybrid.

Men den justering skal ikke nødvendigvis ske lige nu, vurderer Niels Buus. For nye bilmodeller på markedet kan også ændre udviklingen.

- Vi har set en bølge nu, hvor der er kommet rigtig mange hybridbiler på markedet. Og snart vil vi formentlig se en bølge af nye elbiler med lang rækkevidde.

Forsiden netop nu
Danmark

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

Danmark

Kommission vil have Forsvaret til at se på slettede sms'er

Danmark

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Podcasts

Lyt: Er der et DF tilbage til den kommende formand?

Danmark

Færre udsatte boligområder: Minister tager æren, men der er flere forklaringer

Udland

Meghan vinder endnu engang over tabloidavis i retten

Kultur For abonnenter

Forvrøvlet og virkelig vellavet film om en stor, rød hund

Film: At “folk ikke kan lide det anderledes”, som er en af filmens væsentlige budskaber, er en sandhed med modifikationer, både i det virkelige liv og i historien her, al den stund nytilflyttede og knap så velhavende, men ellers ikke voldsomt anderledes Emily mobbes ondt og intenst af sine skolekammerater, mens den hus-store, knaldrøde hundehvalp, der må siges at være voldsomt anderledes, bliver kæledyrs-superhelt.

Kultur

Tillykke med de 50! Koldinghus hylder kronprinsesse Mary med kæmpe udstilling

Udstilling: Den 31. januar 2022 åbner Koldinghus sæsonen med et brag, der med sikkerhed vil give genlyd både i medierne og blandt publikum. Anderledes kan det næppe være, når den første store udstilling i det kommende år sætter fokus på kronprinsesse Mary, som fylder 50 den 5. februar.

Danmark

Terrorsigtede mødre skal fortsat sidde fængslet

En 34-årig mor til fem skal indtil 20. december fortsat sidde varetægtsfængslet for støtte til terrororganisation og ulovligt ophold i Syrien.

Danmark For abonnenter

Mangel på sygeplejersker presser sygehuse til at kaste flere millioner efter vikarer - én region må helt opgive jagten

Danmark For abonnenter

Mette F. opfordrer til at tage imod tredje stik - men vil ikke tvinge nogen

Danmark

Se videoanalyse: Regeringen vil købe sig tid, så sundhedssystemet ikke kollapser

Danmark

Antallet af coronasmittede sætter rekord: Statsministeriet indkalder til pressemøde

Danmark For abonnenter

Truer Omikron årets julerejser? - Lige nu er reaktionen lidt panikagtig

Erhverv

Noget tyder på, at #KollektivOpsigelse ikke endte som den store masseopsigelse blandt sygeplejersker

Kultur For abonnenter

Græsk sci-fi under en pandemi: Er du parat til at huske, hvem du er?

Debat

Klimarådets anbefaling: Højere dieselafgift vil bringe Danmark tættere på klimamål