Annonce
Priserne på fossile brændsler som gas, olie og kul går i vejret, og det rammer danske forbrugere lige nu. Arkivfoto: Michael Bager
Erhverv

Gasprisen er gået amok - svaret blæser i vinden

Da jeg var dreng i 70’erne, fyldte energipriserne meget i den offentlige bevidsthed. Det var dengang, vi for alvor havde oliekrise, fordi de mellemøstlige oliesheiker satte den vestlige verden under pres ved at lukke for hanerne.

Benzinen blev pludselig sindssygt dyr, og vi fik bilfrie søndage. Endeløse baner af rockwool blev rullet ud på lofterne på de danske villaveje. Det skortede ikke på løftede pegefingre og formaninger i de små hjem om at huske at slukke for lyset og skrue ned for varmen. Og så fik vi naturgas og kulfyrede kraftværker, så vi ikke skulle være så afhængige af olien.

I mange år har energipriserne ikke fyldt noget særligt. I takt med at vind og sol har erstattet kul og olie, har vi allerede reduceret CO2-udledningen fra energisektoren med over 60 pct., og vi er godt på vej mod fossilfri energiproduktion i 2030. Den vedvarende energi fra sol og vind har stort set smidt støtten og er blevet billigere at producere, end den sorte energi. Det er alt sammen godt.

Men over de seneste uger er der sket noget, så energipriserne igen er landet på forsiderne. Gaspriserne er tordnet i vejret - i skrivende stund er de 8-10 gange højere, end for 12 måneder siden. Gaslagrene i Europa er lave, fordi vi i vinter og i sommer har brugt mere gas end forudset – og fordi russerne har vist sig modvillige til at skrue op for hanerne, har vi ikke kunnet importere mere gas. Pludseligt stigende efterspørgsel, der ikke modsvares af øget forsyning, fører til stigende priser. Når det tilmed har regnet mindre i Norge, og vandkraftreserverne er lavere, end de plejer på denne årstid, vil en større del af Nordeuropas elproduktion den kommende vinter basere sig på gas og kul.

Det er helt vildt, og det er sket ekstremt hurtigt. Olie og kulpriserne skyder også i vejret, og når gasprisen går op, trækker det elpriserne op. Sagen er nemlig den, at det i høj grad er priserne på gas, kul og de nødvendige forureningstilladelser, kaldet CO2-kvoter, der driver elprisen op. Og det gør de, fordi vi i Europa stadig baserer en alt for stor del af vores elproduktion på gas og kul.

"Sjovt nok" har diverse oliesheiker, direktører for store olieselskaber og andre, der tjener tykt på sort energi, forsøgt at skyde skylden på den grønne omstilling. Budskabet er, at vi selv er ude om det, når nu nogen har været ’tossede nok’ til at tage klimaudfordringen alvorligt og føre en politik, hvor sort energi spiller en birolle. De spiller en melodi, der skal få os til at tro, at prisstigningerne er vindmøllernes skyld. Men det er en falsk melodi. Det er ikke den grønne energis skyld. Priserne stiger, fordi vi bruger for meget gas. Uden vindmøller ville vi bruge endnu mere. Svaret på de stigende priser er derfor at sætte mere fart på den grønne omstilling og øge investeringerne i grøn energi.

Udfordringen er, at det går for langsomt med at bygge vindmøller og solceller. Det går for langsomt med at sende dieselbilen og gasfyret til skrothandleren. Der investeres for lidt i de energieffektive teknologier, som allerede i dag er økonomisk profitable. Der satses for lidt på forskning. Der uddannes for få til de fremtidige grønne job.

Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi

Som Storm P. sagde, er det svært at spå – især om fremtiden. Energipriserne den kommende vinter vil blive påvirket af vejret. Bliver det en meget kold vinter i Rusland og EU, vil gaspriserne fortsat gå op. Bliver vinteren mild, blæsende og regnfyldt vil det gå den anden vej. Men her og nu tyder det på, at energipriserne ikke falder før til foråret. El først, gas senere.

På den korte bane kan vi som forbrugere ikke gøre så meget andet, end at skrue ned for varmen, finde uldsokkerne frem, slukke lyset på teenageværelset og forberede os på, at energiregningen kommer til at fylde noget mere de kommende måneder. Især hvis du bruger gas til opvarmning. På den lidt længere bane skal vi alle overveje, om ikke tiden er inde til at skifte benzinbilen ud med en elbil, eller gasfyret ud med en eldreven varmepumpe.

Politisk er de stigende priser anledning til at forcere udfasningen af sort energi ved at forcere elektrificeringen. Det er anledningen til stå sammen om klimamålene. Fordi det er vores ansvar overfor vores børn og børnebørn. Og fordi det er vores bedste værn mod de stigende priser på sort energi.

På den korte bane kan vi som forbrugere ikke gøre så meget andet, end at skrue ned for varmen, finde uldsokkerne frem og slukke lyset på teenageværelset.


De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Søren Søndergaard, formand, Landbrug & Fødevarer

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Danmark

Tag kandidattesten her

Forsiden netop nu
Danmark

Nabo til Flyvestation Skrydstrup er bekymret over forurening: - Der er nogen, der ikke har været deres opgave voksen

Danmark

Sonja er en sjælden race i dansk kommunalpolitik: - Man kan underkende det eller bruge det

Danmark For abonnenter

Tre mænd rottede sig sammen og snød sygehus for millioner af kroner: Nu er der faldet dom over dem alle

Podcasts

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Indland For abonnenter

Mange børn i Grønland lever stadig med store svigt uden at få hjælp

Udland

Storbritannien har højeste smittetal siden midten af juli

Danmark

Bro lukkes hele vinteren

Lindau (sh:z). Regionen omkring broen over fjorden Slien ved Lindaunis har hovedpine over brobyggeriet, der står på frem til 2025. Det er især Deutsche Bahns beslutning om helt at lukke for trafik og dermed sende folk ud på en lang omvej, der hidser gemytterne op. DB har meddelt at broen er lukket i vinterhalvåret fra den 1. november til den 15. maj.

Danmark

Ny bypark bliver dyrere

Flensbor (FlA). Christiansens Haver i Flensborg ved Den Gamle Kirkegård er under voldsom forandring. Projektet, som oprindeligt skulle koste otte millioner euro, hvoraf 90 procent er statsstøtte, bliver dog langt dyrere end beregnet. Et politisk flertal i miljø- og planlægningsudvalget har i denne uge besluttet, at der kan bruges yderligere 980.000 euro på projektet. Dog har finansudvalget det sidste ord i sagen.

Danmark

Politiet: Kørende chauffører ser tv og læser avis

Slesvig, sh:z. I de seneste uger er otte lastvognstog kørt galt i Slesvig-Holsten. Hans Gralla fra trafikafdelingen hos delstatens politi har en forklaring:

Danmark For abonnenter

Alt for meget 'boligorgasme': Nybyggerne er en omgang søvndrukkent byggesjusk

Danmark For abonnenter

Alle verdens lande dumper i klimatest: Forskere opfordrer til handling

Kultur For abonnenter

Her kan du se eksotiske dyr, efter trækfuglene er fløjet

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Danmark

Hvid mand, 55 år og offentligt ansat: Mød landets mest typiske kommunalpolitiker

Erhverv

Radio Loud skifter navn til 24syv fra næste år

Kultur For abonnenter

Franske 'Gagarine' er en rørende film: En kamp for nabolaget

Debat

Kronik: Skam er blevet et ideal, vi skal stoppe med at forfølge