Annonce
Danmark

Forvirrede forbrugere fravælger økologi

De danske forbrugere stiller større krav til, hvad de putter i indkøbsvognen. Men tal fra detailhandlen viser, at de samtidig har svært ved at navigere efter deres ellers gode intentioner.
Forbrugernes intentioner om at spise økologisk smitter ikke altid af på deres indkøbsvaner. Det er landmændenes opgave at gøre os klogere på maden i køledisken, siger forbrugerekspert.

FORBRUG: Leder du også efter det røde ø-mærke, når du køber ind? Så er du ikke alene.

Ni ud af ti danskere ønsker nemlig at købe økologiske fødevarer, når de svinger indkøbskurven. Det viser en undersøgelse, som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer. Der er dog forskel på, hvor tit de køber økologi, og hvilke varer de køber økologisk.

Deltagerne i undersøgelsen svarer, at de jagter økologien, fordi de ser det som en mulighed for at sikre bedre dyrevelfærd, skåne miljøet og undgå sprøjterester. Men når det kommer til, om forbrugerne faktisk køber ind efter deres holdninger og værdier, er det lidt en anden snak. For kigger man på markedsandelen for økologi, så viser de seneste tal fra 2019, at blot 12 procent af alle de fødevarer, som bippes ind på kassebåndet, er økologiske. Det er der dog en god forklaring på, lyder det fra Eva Steensig, som er forbrugerekspert og sociolog hos Steensig Partners.

- De her tal er et rigtig godt eksempel på, at der er langt fra holdning til handling. Vi ser det også i forhold til vores klimaadfærd, som ikke helt lever op til den måde, vi ønsker at være på. Det er et mismatch, som sådan set altid har eksisteret, og det vil altid være der ved de ting, hvor vi fremstår bedre, hvis vi taler os selv op.


Der ligger også et paradoks i, at mange tror, at hvis man bare køber økologisk, så er klima og dyrevelfærd sikret. Så der er en masse antagelser og sjove sandheder forbundet med, hvorfor forbrugerne ikke altid handler efter deres holdning.

Eva Steensig


Hun peger desuden på, at kløften i høj grad også drejer sig om, at vi ofte har travlt, når vi handler, har børnene med eller har gang i en telefonopringning eller noget tredje. I sidste ende spiller økonomi også en rolle, hvilket bakkes op af undersøgelsen, hvor tre ud af fire svarer, at priserne på de økologiske varer er for høje.

Annonce

Befolkningen vil oplyses

Når hykleriet har mange ansigter, drejer det sig dog hverken om, at forbrugerne er dumme eller bevidst går imod deres egne intentioner – tværtimod. I Landbrug & Fødevarers undersøgelse svarer især de unge, at de ønsker at blive klogere på fødevarerne.

- Der er nogle strømninger, som gør, at danskerne bliver mere og mere bevidste om deres fødevarer. Vi kalder det en ”madmodning”, hvor danskerne ønsker at have et sprog omkring fødevarer og har holdninger til, om det for eksempel er klima- eller dyrevenligt, siger Eva Steensig.

Sociolog og forbrugerekspert Eva Steensig mener, at danskernes indkøbsvaner giver landmænd en opgave i at blive bedre til at fortælle, hvad deres produkter er rundet af.

Ifølge eksperten er økologi heller ikke nødvendigvis svaret på alle forbrugernes ønsker. Det kan også være andre dimensioner, der gør, at varerne ikke finder vej ned i kurven. Derfor er humlen at vise de forskellige dimensioner bedre frem på detail-hylderne.

Det kan eksempelvis være svært at vide, om kødet i køledisken har oplevet græsmarker. For mens det er lovpligtigt for økologerne, at deres dyr har mulighed for at gå under åben himmel, så er det kun en femtedel af de konventionelle køer, som får græs under klovene. Her skal man ifølge Mejeriforeningen dog være opmærksom på, at det ikke altid er det bedste for koen at gå på græs. En mudret græsmark kan nemlig både forårsage skader på koens ben og klove samt give yverbetændelse. Og for at gøre forvirringen total, så tilbringer alle køer – også de økologiske – 85 procent af deres liv indenfor i en stald. Eva Steensig medgiver, at flere nuancer udebliver.

- Ja. Der ligger også et paradoks i, at mange tror, at hvis man bare køber økologisk, så er klima og dyrevelfærd sikret. Så der er en masse antagelser og sjove sandheder forbundet med, hvorfor forbrugerne ikke altid handler efter deres holdning.

Annonce

Landmænd har en udfordring

De konventionelle landmænd kan derfor med fordel fortælle på emballagen eller på sociale medier, hvis de lukker deres dyr ud på græs og hvorfor. Ligesom de økologiske kan fortælle, hvad det betyder for dyrene, at det er økologisk drift.

- Tallene er en kærkommen mulighed for landmanden til at kommunikere sine styrker og ikke tage det som en selvfølge, at folk kender dem. For vi har en type forbruger, som godt kan tage imod den information og som er relativt bevendte, når det angår forståelse af fødevarer, siger Eva Steensig.

En klarere kommunikation handler også om at give forbrugerne mere indsigt i madens værdi.

- Der er stadig et ret stort prisspænd mellem konventionelle og økologiske fødevarer. Og problemet er, hvis forbrugeren står med to enslydende produkter, og de ikke ved bedre, så forfalder forbrugeren til at kigge på pris. Der ligger en opgave i at gøre det sexet, så det ikke bare er det røde ø, der skal retfærdiggøre en dyrere pris.

Det betyder dog ikke, at varerne skal være billigere.

- Producenter skal hele tiden være opmærksom på ikke at falde i den fælde, der hedder, så prøver vi bare at være billigere. Det er ikke nødvendigvis det, forbrugerne vil have, siger Eva Steensig.

Forskel på land og by

Ifølge Landbrug & Fødevarers undersøgelse svarer 51 procent fra hovedstadsområdet, at de ofte eller altid handler økologisk. I Nordjylland er det kun 29 procent.

- Sådan er det nok, fordi den øgede fødevareinteresse og bevidsthed om klima og dyrevelfærd er stærkere i storbyerne end i landområderne. Ligesom der også ofte er nogle i landområderne, som kender en konventionel landmand og synes, at han da passer godt på sine grise eller knokler dagen lang for at lave fødevarer, siger sociolog og forbrugerekspert Eva Steensig.

Så hvis indholdet i indkøbskurven skal matche forbrugernes værdier og lyst til at blive klogere på deres mad, opfordres landmændene til at fortælle mere om deres produkters vej fra jord til bord. Mens forbrugerne også selv skal hanke op i egne indkøbsvaner.

Undersøgelsen om danskernes holdning til økologi er lavet i maj 2019. Den bygger på 1.029 svar fra et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 18-70 år.

5 hurtige om økologi i indkøbskurven

  1. Ni ud af ti danskere ønsker ifølge en analyse fra Landbrug & Fødevarer at købe økologiske fødevarer.
  2. 12 procent af danskernes indkøb er økologiske. Tallet er dog stigende.
  3. Det er især grøntsager, frugt, æg og mejeriprodukter, som forbrugerne køber økologiske.
  4. Ønsket om økologiske fødevarer handler om at undgå sprøjterester, sikre dyrevelfærd og skåne miljøet.
  5. Ifølge prissammenligningsportalen dinkurv.dk er økologiske fødevarer i gennemsnit 30-50 procent dyrere end konventionelle fødevarer.

Fødevarer

Interessen for hvad vi putter i munden, er stigende. Men hvor kommer maden egentlig fra?
Avisen Danmark sætter fokus på myter og fakta om fødevarer

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nikotinposer betyder færre rygere

Annonce
Indland

Gammel bankmand med blakket ry

Annonce