Annonce
Danmark

Forstå kommissionens forslag: Så meget dyrere bliver det for benzin- og dieselbilejere

Hvis Eldrupkommissionens forslag ender med at blive vedtaget af Folketinget, bliver det markant dyrere at køre i en diesel- eller benzinbil allerede fra næste år. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce

Der skal mellem en halv og en hel million flere elbiler på de danske veje, og Eldrupkommissionen har i dag præsenteret flere forslag til, hvordan vi når dertil.

Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen giver dig overblikket over konsekvenserne af kommissionens foretrukne model med 750.000 elbiler på vejen i 2030.

1 Det bliver dyrere for de nuværende diesel- og benzinbilsejere

- Med en forøgelse af brændstofafgiften på en krone bliver det for en benzinbil med 15 km/l og 20.000 kilometers kørsel lige under 2.000 kroner dyrere om året.

- For en dieselbil, der kører 20 km/l og med 20.000 kilometers kørsel bliver det ca. 1.300 kroner dyrere om året. Forholdsmæssigt er det en større stigning på dieselbilerne, der i dag har en afgift på 3,2 kr./l. plus moms, mens benzin er 4,6 kr./l. plus moms.

- Dem det især rammer er dem, der kører langt, men også dem, der har biler, som kører kort på literen. Jeg tror, det er ret realistisk, at det bliver indført, og jeg tror, det kommer til at ske meget hurtigt.

- Udover den øgede brændstofafgift kommer vejafgiften på 1000 kroner per bil fra 2023. Men den gælder også elbiler.

2 Det bliver dyrere at købe ny diesel- eller benzinbil

- Med forslagets model tre stiger registreringsafgiften på nye, gennemsnitlige benzin- og dieselbiler med omkring 2500 til 3000 kroner årligt. Den gennemsnitlige elbil falder tilsvarende.

- Ændringen skyldes, at der i model 3 lægges op til at indføre CO2-afgifter, der er afhængige af, hvor meget bilen udleder af CO2 per kørte kilometer, og at en del af afgiften skal beregnes ud fra bilens værdi. Hvis du køber en dyr bil med en stor motor, der udleder meget CO2, bliver det rigtig dyrt.

3 Forslaget får ældre diesel- og benzinbilers værdi til at falde

- Det er en udvikling, der allerede er i gang. Men forslaget vil få medføre et ekstraordinært fald, fordi ældre dieselbiler og benzinbiler bliver dyrere at holde kørende på grund af den øgede brændstofafgift. Det vil sandsynligvis gælde dieselbiler fra før 2015 og benzinbiler fra før 2012. Jo yngre, jo mindre fald. De yngste dieselbiler fra for eksempel 2014 vil nok falde omkring 10 procent, mens de ældste vil falde helt op til 50 procent. De yngste benzinbiler fra eksempelvis 2011 vil nok falde 5-10 procent.

- Mit bud er, at det vil ske indenfor en til tre måneder. Alligevel bør du overveje at sælge, hvis du har en dieselbil fra før 2015 eller en benzinbil fra før 2012. Det kan betale sig at få en nyere bil, der er billigere i drift, og jeg vil anbefale, at du sælger nu, hvis du har mulighed for det. Udover den øgede brændstofafgift, er der de klassiske udgifter som reparation og så videre. Den foreslåede afgift vil betyde, at vi bør skifte bil tidligere, end vi ellers ville gøre.

4 Snart kan det bedre betale sig at købe elbil

- Når man køber ny bil, skal man købe en bil, som passer til en. Men anbefalingen er at købe brændstoføkonomisk og helst hybrid eller elbil. Med forslaget er det klart, at elbiler bliver fordelagtige.

- Hvis kommissionens forslag vedtages, er vi på vej til, at det er mere økonomisk at købe elbil end det er, at købe diesel- eller benzinbil. Det gælder for de små og mellem elbiler fra 200.000 kroner og op til 400.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Danmark

Arbejde længe, men i eget tempo

Danmark

Kom så Danmark – vi kan godt!

Annonce