Annonce
- Beklager, dine varer fra Kina er på vej ned på havbunden. Den besked ønsker man ikke at få, men rederierne taber hvert år tusindvis af containere. Her har den hollandske kystvagt fotograferet tre containere, der røg af skibet MSC Zoe i 2019. Foto: Reuters/Ritzau Scanpix
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Ups, der ligger tusindvis af ufoer i havet

Man kan lave små, dumme fejl, som ingen rigtigt opdager, på jobbet, og så kan man lave kæmpestore fejl, som er synlige for enhver.

I den sidste kategori finder vi de tusindvis af skibscontainere, der hvert år tabes fra containerskibe ude på verdenshavene, ofte på grund af menneskelige fejl.

Ja, det lyder utroligt, men i øjeblikket slås der faktisk rekorder i at miste containere direkte ud i bølgerne.

Nyhedsbureauet Bloomberg opgjorde for nylig, at vi øjeblikket ser det største antal tabte containere i syv år. I 2020 var det flere end 3000 containere, der endte i vandoverfladen eller sank ned på havbunden. I 2021 er der foreløbigt tabt pænt over 1000 containere.

Det siger sig selv, at de mange containere belaster havmiljøet, men de skaber også hovedpine hos de virksomheder, der aldrig modtager deres bildæk,  smartphones eller frosne rejer, fordi godset er spærret inde i en 40-fods container på havbunden.

Eller driver i land, hvor heldige Pippi Tingfinder-typer så kan samle det op på stranden. Det så man i Holland i 2019, hvor indholdet fra 345 tabte containere fra skibet MSC Zoe pludselig dukkede op på stranden.

- Først syntes vi, at det var sjovt. Jeg fandt et par sandaler, jeg kunne passe, og dem beholdt jeg. Men så gik det op for os, at det faktisk var en katastrofe, sagde turisten Beau Oldenburg til CNN, da hun så, at stranden var fyldt med alt fra bildele og Ikea-møbler til endnu flere sko.


Coranatravlheden har sikret milliardindtægter til danske A.P. Møller-Mærsk, men der er altså også røget nogle containere i svinget. Mærsk Essen tabte i januar 750 containere i Stillehavet, og i februar røg 260 containere af søsterskibet Mærsk Eindhoven.


Skibscontaineren er ellers udråbt til et af det 20. århundredes store vidundere. Den standardiserede transportform gør det effektivt at sende vidt forskellige varer på kryds og tværs af jordkloden.

Samtidig bliver skibene større og større og rummer efterhånden op til 24.000 containere, og her går det altså somme tider galt. Når containerne er stablet i fem-seks etager, skal man virkelig tænke sig om - ligesom når man pakker feriebagagen i sin bil: det tungeste i bunden, det letteste i toppen.

Eksperter taler om, at skibene er for fyldte, og at søfolkene - for at holde sejlplanen - ignorerer stormvarsler. Fragtfirmaerne sjusker med at fortælle om vægten af containerne, så rederierne ikke har en chance for at laste skibene forsvarligt. Og så sker det også, at man ikke får tjekket, om containerne er låst godt fast.

Rederierne undskylder sig normalt med, at skibene endte i hårdt vejr, og at det fik lasten til at løsne sig. På søfartsskolerne er det fast pensum at lære om de såkaldte parametriske rulninger, der er en djævelsk sammenblanding af bølger på kryds og tværs af skibet, som især er giftige for de højtlæssede containerskibe.

Under coronapandemien har såvel Nordamerika som Europa holdt forbrugsfest og hentet masser af varer hjem fra Fjernøsten, og det har fyldt containerskibene til randen - og kan forklare de usædvanligt mange tab.

Coranatravlheden har også sikret milliardindtægter til danske A.P. Møller-Mærsk, men der er altså også røget nogle containere i svinget. Skibet Mærsk Essen tabte i januar 750 containere i Stillehavet, og i februar røg 260 containere af søsterskibet Mærsk Eindhoven.

Værst ramt var det japanske skib One Apus, der i december mistede over 1800 containere under en storm på vej fra Kina til Californien.

I Frankrig er lystsejlere skræmte ved tanken om at ramme en herreløs skibscontainer i Biscayen. Franskmændene benævner den slags ufoer, uidentificerede flydende objekter, og selv om der er minimal risiko for at ramme en container, der som et isbjerg knap anes i horisonten, kan konsekvenserne være store for en lille båd.

Som altid er det sundt at have proportionerne på plads. Hvert år transporteres 226 millioner containere rundt i verden, og for det meste går det godt. Men skibsrederne slipper næppe af sted med at sige, at nogle tusinde tabte containere blot svarer til - en dråbe i havet.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Forsiden netop nu
Danmark

Efter Brostrøms bøn: - Min datter bestemmer selv, om hun vil vaccineres

Danmark For abonnenter

Nemt og lækkert: Mortens Madklub serverer laks med fem ingredienser

Læserbrev

Metoo gælder ikke for mænd i Esbjerg

Podcasts

Lyt til "Danmark fortæller": Uffes sidste rejse: Kæmp for alt 1:3

Podcasts

Seks konkrete råd: Sådan børnesikrer du internettet

Podcasts

Lyt til Mortens Madklub: Godt grej til sommerens grillmad

Udland

Brande hærger feriesteder ved Middelhavet

Italienske brandfolk kæmper for anden dag for at få kontrol med skovbrande på Sicilien.

Udland

Romerrigets grænser og kursteder får status af verdensarv

En næsten 600 kilometer lang strækning langs med Donau-floden har af FN's kulturorganisation, Unesco, fået status af verdensarv.

Indland

RUC's lister med ansøgeres cpr-numre kunne læses af alle

I lidt under et døgn fra mandag middag til tirsdag morgen har der været fri adgang til cpr-numre, mailadresser og kommunikation til omkring 2700 personer, der i år har søgt ind på Roskilde Universitet (RUC).

Danmark

Ud med de gamle, ind med de nye: Søndag træder nye regler om brændeovne i kraft

Læserbrev

Bertel Haarder, hvor er det fremadrettede, løsningsorienterede perspektiv?

Danmark

Se kortet: Her dyrker man de danske sommerafgrøder

Danmark For abonnenter

Nu skal Arne-pensionen stå sin prøve

Danmark

MTV fylder 40: Reality dræbte klassens frække dreng

Erhverv

Ældre og indvandrere fylder i voksende kø af langtidsledige

Kultur

Boris Johnson skal være far igen - mindst for sjette gang

Debat

Danmarks ambassadør i Paris: Frankrig atter frit efter coronavirus