Annonce
Branden på Scandinavian Star kostede 159 mennesker livet. Mordbranden var anstiftet af nogen, der kendte skibet, mener brandekspert. Affotografering af politifoto: Flemming Krogh
Danmark

DTU-brandekspert om Scandinavian Star: Mordbranden var påsat af nogen, der kendte skibet

Tekniske beregningsundersøgelser af branden på Scandinavian Star bidrager til fornyet mistanke om, at 159 mennesker døde som følge af forsikringssvindel. Hvis ikke dét fremtvinger en efterforskning, er det fordi man ikke vil, mener tidligere politiefterforsker.

Færgebrand: Branden på Scandinavian Star i sin tid var ikke bare påsat, men påsat af nogen med indgående kendskab til netop dette skib.

Det fremgår af helt nye brandtekniske beregninger fra brandekspert Lars Schiøtt Sørensen, civilingeniør, ph.d. og associate professor på Danmarks Tekniske Universitet.

Beregningerne bidrager til bunken af mistanker om, at skibet blev sat i brand for at bedrive forsikringssvindel.

- Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at branden er påsat, og jeg er hundrede procent sikker på, at det ikke var en tilfældig pyroman, der kom forbi. Scandinavian Star blev sat i brand af nogen med kendskab til installationerne her. Det kostede 159 mennesker livet, det er en kæmpe mordbrand, og sådan nogle bør undersøges til bunds, siger Lars Schiøtt Sørensen.

Helt frem til 2014 antog norsk politi, at det netop var en sådan tilfældig pyroman, en dansk lastbilchauffør helt uden skibskendskab, der havde sat skibet i brand natten til 7. april 1990, da det var på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Planlægning og teknisk indsigt

Lars Schiøtt Sørensen fremlægger mandag resultatet af en lang række tekniske beregninger, han netop har foretaget. Det sker på et møde for pressen og folketingets retsudvalg, arrangeret af den danske støtteforening for færgebrandens ofre og pårørende

I sin beregningsrapport understreger han, at brandene på Scandinavian Star "har krævet planlægning, teknisk indsigt, viden om accelerering af brande, adgang til områder som passagerer ikke har adgang til, bevidst sabotage af brandforebyggende foranstaltninger m.v."

Beregningerne, som han inden pressemødet har gennemgået for Avisen Danmark, koncentrerer sig om den tredje af de seks brande.

Det trækker tæppet væk under billedet af de i alt seks brande på skibet, som de norske myndigheder havde i sin tid. Man anså de fire sidste brande for at være følgebrande af de to første, påsatte brande. Det var årsagen til, at beskyldningen mod den danske chauffør, der selv døde i sin kahyt under den anden brand, blev fastholdt i så mange år.

- Jeg forstår ikke, at man ikke i sin tid foretog disse undersøgelser og beregninger. Der er ikke tale om ny viden, siger Lars Schiøtt Sørensen

Som en blæselampe

Ved denne tredje brand var en madras placeret i en af kahytsgangene. Ved brandinspektionen dagen efter kunne man samme sted se et ødelagt hydraulikolierør oppe under loftet. Konklusionerne dengang var dels, at røret var ødelagt på grund af varmeudvikling dels, at den uddryppende hydraulikolie ikke kunne antænde, forværre og sprede ild.


Jeg er hundrede procent sikker på, at det ikke var en tilfældig pyroman, der kom forbi

Lars Schiøtt Sørensen, brandekspert, DTU


Begge konklusioner er forkerte, viser Lars Schiøtt Sørensens beregninger.

- Hydraulikolie af den pågældende type og omfang, der drypper ned i en brændende madras, kan antænde og forstærke en brand. Den effekt, der her frigives, er ikke som i en bageovn, det er en kæmpe brandeffekt i et relativt lille område. Det er som en blæselampe, der viderefører energien fra oliebranden til resten af skibet og medvirker til en total ødelæggelse, siger han.

Ingen efterforskning

Olierøret er heller ikke sprængt på grund af varmeudviklingen, viser hans beregninger.

- Røret er ødelagt mekanisk af nogen, der vidste, hvor det var, og hvordan man skulle gøre. Når denne brand således påviseligt ikke var en følgebrand af de to første, kan man heller ikke konkludere, at de andre var det. Jeg kan ikke se umiddelbare argumenter for, at de ikke også var påsatte, siger Lars Schiøtt Sørensen.

Når hans beregninger er interessante netop nu, er årsagen, at justitsminister Nick Hækkerup (S) har stillet sig positiv overfor at undersøge sagen. Det skete på et samråd på Christiansborg i november.

Måneden forinden tilkendegav han som den førte af 14 danske justitsministre siden branden, at mistanker om forsikringssvindel ikke har været genstand for politimæssig efterforskning - trods ofte fremsatte oplysninger om det modsatte. Det skete skriftligt til Folketingets retsudvalg.

Gennembrud

Thomas Vesth er tidligere politiefterforsker med speciale i økonomisk kriminalitet. Uden at have personlige relationer til branden deler han støtteforeningens ønske om at få sagen opklaret.


Hvis man med alle disse oplysninger ikke efterforsker nu, er det fordi man ikke vil.

Thomas Vesth, tidligere politiefterforsker


- Med en sådan vurdering fra en brandekspert på dette niveau er det et helt afgørende gennembrud. Det er ikke nogen, der tror, føler eller mener noget, det er videnskabelige, nøgterne, upartiske  vurderinger, siger han.

Sammenholdt med hvad der findes af mistankepåkaldende handelspapirer, forsikringsforhold og  skibscertifikater er han ikke i tvivl om, at branden skyldes forsikringssvindel.

- Hvis man med alle disse oplysninger ikke efterforsker nu, er det fordi man ikke vil, siger Thomas Vesth.