Annonce
Illustration: Gert Ejton
Debat

Debat: En Kattegatforbindelse er alt andet end politisk nytænkning og mod

Klimakrisen kræver akut politisk handling og det samme gør en dyb naturkrise. Derfor finder vi det absurd og dybt forstemmende, at regeringen og Folketinget ikke for længst har lagt ideen om en ny Kattegatforbindelse i graven.

Alene ideen om at anlægge en firesporet, 100 meter bred motorvej igennem nogle af Danmarks smukkeste, mest urørte og rigeste naturområder er nemlig alt det modsatte af den klare og gennemgribende klima og naturhandling, vi skal se i dag snarere end i morgen.

Kattegatforbindelsen planlægges gennem Østjylland, Samsø og Røsnæs på Sjælland. Anlægget vil være Danmarks historiens hidtil største, men det vil også stå som et monument over, hvor lidt politikerne tager verdens store ødelæggende kriser alvorligt. For det hyppigt brugte argument om, at en Kattegatforbindelse vil være CO2-besparende, passer simpelthen ikke. Tværtimod. Når de store betonblandere kører i anlægsfasen, vil de udlede små 15 mio. ton CO2. Til sammenligning udledte hele Danmark 47 mio. ton CO2 i 2020. 

CO2-udledningen vil ikke blive dækket af EU's kvoteordning. Ifølge Klimarådet er der så mange kvoter i omløb, at prisen reelt er så lav, at det ikke svarer til den klimaskade, som udledere indenfor systemet forårsager.

For modsat de politiske argumenter, er det ikke CO2-udledninger, der så senere vil blive hentet ind ved den tid, der spares på antal kilometer fra den ene landsdel til den anden, når bro og motorvej står færdig. For om femten år er det jo afgørende i forhold til Danmarks klimamål om 70 procents CO2-reduktion i 2030, at vi allesammen til den tid transporterer os på el.

Det er i sig selv forstemmende, at vores folkevalgte ikke alene på den baggrund dropper en Kattegatforbindelse. Men i et større perspektiv er det mindst lige så trist, at politikerne i mangel på nye visioner tilsyneladende ikke tager de ellers dybt alvorlige udmeldinger fra videnskaben, fra vælgerne, fra FN og fra kloden alvorligt. Klimakrisen er så monumental, at den kræver akut politisk handling, også selvom det indebærer fundamentale ændringer i vores levevis og tankesæt.

Det er i samme lys, vi efterlyser, at politikerne ser biodiversitetskrisen. Gjorde de det, ville ideen om at lade en firesporet motorvej pløje gennem noget af vores mest værdifulde natur naturligvis dø, før den blev tænkt. For i et af Europas mest naturfattige lande bør mere naturødelæggelse automatisk være udelukket.

For de over 100 mia. kr., som Kattegatforbindelsen vil løbe op i, kan reelt finansiere hele den grønne omstilling af Danmark frem mod 2030.

Vi skal tværtimod beskytte klokkefrøer og sommerfugle som Fransk Bredpande på Røsnæs. Vi skal beskytte de overdrev og enge, der har ligget uberørte her i årtusinder og udviklet sig til unik natur. Vi skal selvfølgelig ikke splitte en ø i to og i øvrigt en ø, hvor borgerne i årevis er gået foran for at skabe et grønt og bæredygtigt samfund. Vi skal naturligvis ikke pløje en firesporet 100 meter bred motorvej ind gennem den jyske kystnatur, gennem de østjyske ådale og fantastiske landskaber.

Omkostningerne for klimaet og naturen er for høje. Men skatteborgerne skal også betale en høj pris. For de over 100 mia. kr., som Kattegatforbindelsen vil løbe op i, kan reelt finansiere hele den grønne omstilling af Danmark frem mod 2030.

Det er ikke nok at love vælgerne, at Danmark skal være et grønt foregangsland. Klimakrisen og biodiversitetskrisen kræver politisk nytænkning og modig, aktiv og hurtig handling. En Kattegatforbindelse vil være alt andet end det.

Forsiden netop nu
Danmark

Lyt eller læs: Trend spreder sig i landet: Kakaotrance i Svendborg

Indland

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Danmark

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

Podcasts

Lyt: Da Frøken Klokken gik i byen med de unge ingeniører

Indland

Invitation til tredje vaccinestik er på vej til 375.000 borgere

Udland

Amerikansk krigshelt med præsidentdrømme er død som 98-årig

Indland

Frants fandt guldørering fra vikingetiden i Bøvling: Som at få en sms fra fortiden

Mange skatte er gravet frem fra den sorte, danske muld gennem tiden.

Indland

Formodet pirat har fået amputeret ben om bord på Esbern Snare

En af de formodede pirater, der befinder sig om bord på fregatten "Esbern Snare", har fået amputeret sit ben af dansk personale.

Danmark

Fire meninger: Hvorfor tager du til kakaoceremoni?

14 mennesker sidder i cirklen til kakaoceremoni i Svendborg tirsdag aften; mænd og kvinder, unge og ældre, danskere og enkelte udlændinge.

Danmark

Sygeplejerskekonflikt smitter af på studerende: - Jeg frygter, at jeg kommer til at lave fejl

Danmark

Departementschef stoppede sms-sletning allerede i april

Danmark

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

Danmark

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Debat

Debat: Boligaftalen er for hele Danmark

Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Kultur For abonnenter

Standup-komiker Mark le Fêvre: - Når man joker med noget, tager man lidt af magten tilbage

Debat

Kronik: Angela Merkel takker af - Forholdet til Tyskland har aldrig har været bedre