Annonce
Vindmøller og solceller fotograferet langs Sydmotorvejen E47. Høje elafgifter gav måske mening, da strømmen kom fra kulfyrede kraftværker, og man derfor skulle spare på den. Men i dag, hvor strømmen bliver stadigt grønnere, giver tårnhøje afgifter ingen mening, skriver Lars Aagaard. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Erhverv

Dansk Energi: Lavere elafgift er social ansvarlighed

Danskerne er et snusfornuftigt folkefærd. Vi kigger tit i pengepungen, når vi skal træffe beslutninger, og det er en ret klog tilgang.

Derfor ved politikerne også, at de kan styre vores adfærd via skattesystemet. Når vi som samfund synes, at folk skal ryge mindre, kan vi sætte afgiften på cigaretter op. Og når vi omvendt mener, at flere på overførselsindkomst skal i arbejde, kan vi sætte skatten på arbejde for de laveste indkomster ned. Sådan kan vi skrue op og ned for det, vi gerne vil have mere eller mindre af. Det er faktisk ret effektivt.

Når det kommer til den grønne omstilling, skal vi også bruge skattesystemet til at guide danskerne mod de grønne forbrugsvalg. Og vi kan tilmed gøre det, så vi sikrer den sociale balance. To fluer med ét smæk! Lad mig forklare det lidt nærmere.

Her i fædrelandet er vi i den lykkelige situation, at vores strøm hovedsageligt er grøn. Vi har rigeligt af den, og den er der i stikkontakten, når vi har brug for den. Elselskaberne er tilmed så effektive og konkurrencen så god, at den pris, forbrugerne betaler til elselskabet for strømmen, er blandt de laveste i Europa. Men når man som privatperson kigger på sin elregning, ser det desværre lidt anderledes ud. Den samlede elregning er nemlig blandt de højeste i Europa, og det skyldes, at vi i Danmark har nogle af de højeste elafgifter.


Alle skal kunne være med i den grønne omstilling, og det sikrer vi blandt andet ved at sænke de alt for høje elafgifter.


De høje elafgifter gav måske mening, dengang strømmen udelukkende kom fra kulfyrede kraftværker, og man derfor skulle spare på den. Men i dag, hvor strømmen bliver stadigt grønnere, giver tårnhøje afgifter ingen mening.

Hele den grønne omstilling bygger på en massiv elektrificering. Benzin- og dieselbilen i garagen skal udskiftes med en elbil, gasfyret i bryggerset med en varmepumpe - og på lidt længere sigt skal også lastbiler, skibe og fly bruge grøn strøm i én eller anden forarbejdet form.

Vores generelle elforbrug er ikke længere klimabelastende på samme måde som tidligere. Og frem mod 2030 - hvor strømmen er 100 procent grøn - vil vores behov for at bruge energi i stigende omfang tilfredsstilles via energieffektive elløsninger. Det samlede forbrug af el vi stige som erstatning for kul, olie og gas.

Politisk har man allerede taget skridt til at sænke afgiften for el til varme og el til transport, men vi skal videre ad den vej. Og socialt giver det rigtig god mening. Sygeplejersken betaler lige så meget per kilowatttime som skibsrederen. Og eftersom dit elforbrug også afhænger af størrelsen på din husstand, vil økonomisk dårligt stillede børnefamilier, der i forvejen er spændt hårdt for, bruge en uforholdsmæssig stor del af deres budget på el, set i forhold til det velstående par uden børn. Lemper man elafgiften, kommer det alle til gode - og især dem, der har mindst.

I det såkaldte forståelsespapir, som regeringen formulerede sammen med støttepartierne ved tiltrædelsen i 2019, står der, at Danmark skal gå forrest i kampen mod klimakrisen og samtidig bekæmpe den stigende ulighed.

Regeringen har lagt vægt på, at danskernes opbakning til klimaindsatsen er afgørende - og man behøver blot at skæve til Frankrig og "de gule vestes" oprør for at se, at det er en god idé. Alle skal kunne være med i den grønne omstilling, og det sikrer vi blandt andet ved at sænke de alt for høje elafgifter.

De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Søren Søndergaard, formand, Landbrug & Fødevarer

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi. Pr-foto
Forsiden netop nu
Danmark

Efter Brostrøms bøn: - Min datter bestemmer selv, om hun vil vaccineres

Danmark For abonnenter

Nemt og lækkert: Mortens Madklub serverer laks med fem ingredienser

Læserbrev

Metoo gælder ikke for mænd i Esbjerg

Podcasts

Lyt til "Danmark fortæller": Uffes sidste rejse: Kæmp for alt 1:3

Podcasts

Seks konkrete råd: Sådan børnesikrer du internettet

Podcasts

Lyt til Mortens Madklub: Godt grej til sommerens grillmad

Udland

Brande hærger feriesteder ved Middelhavet

Italienske brandfolk kæmper for anden dag for at få kontrol med skovbrande på Sicilien.

Udland

Romerrigets grænser og kursteder får status af verdensarv

En næsten 600 kilometer lang strækning langs med Donau-floden har af FN's kulturorganisation, Unesco, fået status af verdensarv.

Indland

RUC's lister med ansøgeres cpr-numre kunne læses af alle

I lidt under et døgn fra mandag middag til tirsdag morgen har der været fri adgang til cpr-numre, mailadresser og kommunikation til omkring 2700 personer, der i år har søgt ind på Roskilde Universitet (RUC).

Danmark

Ud med de gamle, ind med de nye: Søndag træder nye regler om brændeovne i kraft

Læserbrev

Bertel Haarder, hvor er det fremadrettede, løsningsorienterede perspektiv?

Danmark

Se kortet: Her dyrker man de danske sommerafgrøder

Danmark For abonnenter

Nu skal Arne-pensionen stå sin prøve

Danmark

MTV fylder 40: Reality dræbte klassens frække dreng

Erhverv

Ældre og indvandrere fylder i voksende kø af langtidsledige

Kultur

Boris Johnson skal være far igen - mindst for sjette gang

Debat

Danmarks ambassadør i Paris: Frankrig atter frit efter coronavirus