Annonce
Som EU-kommissær med ansvar for konkurrenceområdet har Margrethe Vestager netop fældet dom over medlemslandene Danmark og Sverige og deres statsstøtte til Postnord. Foto: John Thys/Reuters/Ritzau Scanpix
Erhverv

Analyse: Så svinger Margrethe Vestager krabasken over Postnord

Champagnepropperne kunne fredag aften springe i den danske vejgodsbranche efter en pludselig sejr over branchens største hadeobjekt: Det statsejede Postnord.

EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager forlanger, at Danmark og Sverige får tilbageført næsten 490 millioner kroner fra Postnord, fordi pengene ikke lever op til EU’s regler for statsstøtte.

Klagesagen var rejst af Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD) i Padborg, der benytter enhver mulighed for at klage over den pengestrøm, der flyder fra de dansk-svenske statskasser og direkte ind i Postnord. Danmark ejer 40 procent af postvæsnet, mens Sverige ejer 60 procent.

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark. Alligevel holder politikerne fast i befordringspligten, fordi 349.000 danskere stadig er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige. Dertil kommer alle os andre, der stadig skal kunne modtage pas og andre trykte materialer samt et sjældent fødselsdagskort.

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark.

ITD mener dog, at staterne bruger befordringspligten som en ”sluse” til at få penge ind i Postnord-koncernen, og det har EU-Kommissionen nu givet medhold i - i hvert fald i et vist omfang.

Postnord og den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), hæfter sig ved, at en overførsel på 2,3 milliarder kroner fra Postnord-koncernen til den danske del af Postnord ikke har været ulovlig. Pengene skulle bruges til at udvikle Postnords forretning i en digital virkelighed, og det var altså helt okay.

Når vi taler om statsejede virksomheder, er EU optaget af, om medlemslandene giver støtte, som en privat ejer aldrig ville have givet. Det kaldes også det ”markedsøkonomiske investorprincip”. Men her var kravene opfyldt med milliardbeløbet, der faldt på plads tilbage i 2017.

- Eftersom det forventede afkast af kapitaltilførslen for Postnords vedkommende opvejer det investerede beløb, konkluderede Kommissionen, at Postnord har handlet på samme måde, som en privat investor ville have gjort det på de samme vilkår, skriver EU-Kommissionen i sin afgørelse.

Helt anderledes var det altså med knap en halv milliard kroner, som Postnord fik overført direkte fra de dansk-svenske statskasser i 2017. Pengene skulle forhindre, at Postnord mistede sin gode kreditvurdering, som banker, kunder og leverandører er optaget af. Men ifølge EU er der slet ikke bevis for, at der var brug for pengene.

Og hvis Postnord vitterligt stod til at miste sin positive kreditvurdering, var det ikke bevist, at statsmidlerne ville have den ønskede effekt. Med andre ord: De penge ville en privat investor aldrig have betalt, og derfor fik Postnord ”en urimelig økonomisk fordel i forhold til konkurrenterne”, skriver EU.

Konkurrenterne er her de danske og svenske vognmænd og pakketransportører, der forsøger at levere et bedre tilbud end Postnord.

Det er ikke første gang, at Postnord og virksomhedens statslige ejere lider nederlag. Rigsrevisionen har tidligere kritiseret den måde, Postnord opgør omkostningerne til opgaver, der skyldes befordringspligt, og de opgave, hvor der er hård konkurrence.

Vejgodslobbyisterne hos ITD stiller sig da heller ikke tilfreds med fredagens sejr, men overvejer at anke EU-afgørelsen for at få kendt milliardtilførslen til Postnord for ulovlig.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Forsiden netop nu
Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Danmark

Valget er hans: Manden med den sorte hat er bekymret over klimaforandringer

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

Podcasts

Lyt til 'Ring hjem, Emil': Tysklands skæbnevalg afgøres i morgen - hvem skal stå i spidsen for tyskerne og resten af Europa?

Indland

Antallet af coronapatienter er det laveste siden august

Udland

Merkel prøver for sidste gang at overbevise tyskerne om Laschet

Indland

Ingeniørforening: Der skal langt flere lynladere til elbiler

Ved afslutningen på august måned var der 4200 offentligt tilgængelige ladepunkter til elbiler i Danmark - og der blev sat historisk mange ladepunkter op i august.

Kultur For abonnenter

Danica Curcic: - Kunsten hjælper os til at være mennesker - selv under de værste omstændigheder

SEPTEMBER 2020

Udland

Bilbombe i Somalias hovedstad dræber mindst otte

Mindst otte mennesker har mistet livet, efter at en bilbombe lørdag er eksploderet i Somalias hovedstad, Mogadishu.

Danmark

Rigsret dag 10 - Støjberg kæmper for ikke at blive ædt op indefra

Danmark

- Danmark ville gå fallit, for værdierne skabes uden for de store byer

Danmark For abonnenter

Fuldtidsansat og fattig: Ulighed er blevet et stort tema ved tysk valg

Debat

Debat: Er de varme hænder hele løsningen på fremtidens velfærdskabale?

Podcasts

Det bliver både pinligt, kedeligt og meget alvorligt

Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nyt job? Så skal vi headhuntes

Kultur

X Factors nye dommer: Livet handler om at udfordre sig selv

Debat

Kronik: Kære politikere, I kan være med til at gøre handicap mindre